Begin september zette verrzorger van onafhankelijke examens, Nima, opleider NCOI aan de kant vanwege ‘eigen NIMA-diploma’s’. Nima-voorzitter Martin Huisman zei toen dat hij de breuk betreurde, maar dat het onvermijdelijk was. Huisman ruim een maand geleden: 'De reden voor de breuk is dat NCOI zelf eigen examens aanbood na afloop van een NIMA-opleiding en een uitslagenbrief verzond. Daarbij werd de indruk gewekt dat het om een officieel NIMA-diploma ging.’ NCOI had in haar HBO-programma’s daarnaast geen mogelijkheden om NIMA-examens te integreren.
Intussen heeft 'constructief overleg' plaatsgevonden. Uit de uitkomst daarvan blijkt dat NCOI eieren voor zijn geld heeft gekozen. In een bericht laten Nima en NCOI weten om de samenwerking 'toch' voort te zetten en zelfs verder te intensiveren. Beide partijen: 'NCOI zal in de toekomst officiële Nima-examens onderdeel maken van haar erkende HBO-programma’s. Voor de Nima-opleidingen zal NCOI geen eigen examens meer afnemen, maar iedereen bij Nima een examen laten doen. Deze examens zullen vervolgens ook vrijstellingen opleveren binnen erkende Bachelorprogramma’s van Hogeschool NCOI.'
Huisman (Nima) verklaart nu blij te zijn dat het meningsverschil uit de wereld is en NCOI de Nima-examens blijft omarmen. 'Dit is goed nieuws voor alle marketing-, sales- en communicatieprofessionals in Nederland.'
Onderwijsdirecteur bij NCOI, Eric Verduyn, zei in september in een reactie aan Marketing Online nog dat het ‘pertinent onjuist’ is dat de opleider de indruk heeft gewekt dat het eigen examen een ‘echt’ NIMA-examen is. Verduyn: ‘Studenten worden vooraf goed geïnformeerd middels brochures en dergelijke.’ Die kou is uit de lucht. Een tevreden Robert van Zanten, algemeen directeur van NCOI: 'NCOI is al sinds 1996 NIMA-opleider. We hebben een lange en zeer succesvolle samenwerking met NIMA achter de rug. Het was jammer dat er een meningsverschil was ontstaan de afgelopen periode. We zijn bijzonder content dat die problemen achter de rug zijn.'
De opleider laat in het bericht tevens weten dat de komende jaren fors geïnvesteerd zal gaan worden in zijn Nima-portfolio. Van Zanten: 'Wij dragen als opleider van werkend Nederland graag bij aan de professionalisering van marketing- en communicatieprofessionals in Nederland. Daarbij zijn de NIMA-examens een belangrijk kwaliteitskenmerk in de markt.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!