Overslaan en naar de inhoud gaan

Effies 2015: the day after

Vier vragen aan Effie Hoofdjurylid Mary Hoogerbrugge.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Mary Hoogerbrugge: &;Het is een mooie oogst. Het aantal bekroningen wijkt niet veel af van een gemiddeld jaar, ondanks het feit dat er wat minder inzendingen waren. Ook qua winnaars is het een mooie lijst.&

werd ook maar één keer goud uitgereikt, terwijl er in nog 3x goud werd vergeven. Jammer of goed, dit strenge oordeel? 

&;Het is goed om consequent te zijn in de beoordeling. En dan kan het voorkomen dat er in het ene jaar meer gouden cases tussen zitten dan in het andere jaar.&;

In je recente blog onder de kop  schreef je dat het beeld leeft dat de Effie vooral relevant is voor traditionele campagnes en bureaus. Dat beeld lijkt wel bevestigd dit jaar, met Alfred (3 Effies), J. Walter Thompson en Etcetera (elk 2 Effies) als grote winnaars.

&;Dat zou je op het eerste gezicht kunnen denken, maar als je verder kijkt zie je dat er tussen de zilveren en bronzen Effie-winnaars ook nieuwere bureaus en een mediabureau staan, met hele uiteenlopende campagnes. Kijk bijvoorbeeld naar Achtung!, Kokoro en Carat. Nu komen de nieuwere bureaus en mediabureaus nog niet voor in de bureau rankings die in het Effieboek worden gepubliceerd, maar dat zal over een paar jaar denk ik anders zijn. Nog zichtbaarder maken dat Effie ook voor deze bureaus relevant is, is daarom belangrijk.

&;Ook goed vind ik dat dit jaar voor het eerst een zilveren Effie uitgereikt is aan een bewustwordingscampagne; de Nix18-campagne van Roorda. Een mooie case, goed met onderzoek onderbouwd. Ik hoop dat dat ook gezien wordt.&;

Wat valt er te wensen voor volgend jaar?

&;Uiteraard hoop ik dat het aantal inzendingen weer wat hoger zal zijn. Maar ook dat we nog meer Effies kunnen uitdelen. En hopelijk zitten daar dan ook nog meer vernieuwende campagnes tussen met hun bureaus en opdrachtgevers.&;

Lees alles over de Effies en het 24Festival in ons .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in