Premium

Marketing technology en digitalisering hoogst op marketingagenda 2021

Waar gaan marketeers volgend jaar mee aan de slag? We vroegen het in de Grote Marketing Enquête.

There's more technology where this came from
Shutterstock

Deze week worden de resultaten van de Grote Marketing Enquête bekendgemaakt. We weten wat een impact de covid-pandemie heeft voor veel marketeers, maar heeft dat ook invloed op de marketingagenda van volgend jaar? We (Adformatie en DVJ Insights), vroegen met welke belangrijke ontwikkeling de marketeers binnen hun vak aan de slag denken te gaan in 2021. Een open vraag. Dit waren hun antwoorden.

E-mail

Marketing technology en digitalisering blijken de grootste drijfveren te zijn. Het meest genoemd (20 keer) werd ‘marketing automation’, vaak gewoon alleen maar dat en soms erbij wát er dan geautomatiseerd diende te worden. E-mail bijvoorbeeld.

Wel 18 marketeers zeggen: ‘contentmarketing’, of een variatie daarop, zoals contentstrategie, storytelling, podcast. En er zijn erbij die geïnteresseerd zijn in interactieve content en/of videocontent.

Digitale klantherkenning

12 respondenten noemden ‘digital marketing’ of iets wat daarop lijkt; digitalisering, digitale aanpak, digitale klantherkenning en… verdere digitalisering van verdienmodellen. Daar heel dicht tegenaan zit ‘online marketing’. Dat, of iets wat erop lijkt, werd door nog eens 12 marketeers geroepen. ‘Online services’ bijvoorbeeld, ‘online uitbouwen’ of ‘online dienstverlening naar een hoger niveau brengen’.

Dan is er het domein van ‘customer journey’ en ‘customer experience’, het houdt de marketeers nog altijd bezig. 11 zeggen daar volgend jaar mee aan de slag te willen gaan. En ook datagedreven marketing werd vaak genoemd, 10 keer. Respondenten zeiden dan bijvoorbeeld ‘datagedreven werken’, of ‘de organisatie datagestuurd maken’.

Diversiteit nauwelijks genoemd

Langzaam zakken we af naar de dingen die iets minder vaak genoemd werden. 7 marketeers zeggen meer aan de slag te gaan met social media. ‘Monetizen van onze socialmediakanalen’, heet dat dan. Of ‘ontwikkeling op social’. Het goede oude merkwerk, positioneren, herpositioneren, branding, werd 6 keer genoemd.

Opmerkelijk genoeg werden belangrijke en actuele topics (die elders in de enquête uitgebreid aan bod komen), maar mondjesmaat genoemd. Duurzaamheid kwam slechts 4 keer voorbij en met diversiteit (black lives matter!), gaan slechts 3 marketeers aan de slag volgend jaar.

Tot slot de alleronderste regionen. Influencers? Het lijkt wel geweest. Of is dat voor iedereen al business as usual? Ze werden slechts 2 keer genoemd. En ook artificial intelligence (AI) en agile werken staan laag op de agenda voor volgend jaar. Ook deze dingen werden slechts twee keer genoemd.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie