Inhaken met reclame of communicatie is van alle tijden, maar wat de laatste tijd opvalt, is dat inhaakmarketing verder gaat dan 1 april, het EK voetbal en de troonrede. Merken haken in toenemende mate in op maatschappelijke gebeurtenissen en – inkoppertje - bijvoorbeeld op corona. Reden voor de enquêtecommissie om inhaakmarketing dit jaar als speciaal thema op te nemen. En daarbij vallen direct een aantal zaken op. Om te beginnen doet een ruime meerderheid (57 procent) aan inhaken op bepaalde momenten, evenementen of gebeurtenissen in het jaar.
Haakt u met uw marketing in op bepaalde momenten, evenementen of gebeurtenissen in het jaar?
Ja 57%
Nee 38%
Weet ik niet 5%
Vooral feestdagen (57 procent), seizoenen (53 procent) en maatschappelijke thema’s zoals corona, diversiteit of racisme (52 procent) worden genoemd. Marketeers love inhaken!
Op welke momenten haakt u met uw marketing in?
Feestdagen 57%
Seizoen 53%
Maatschappelijk thema (bijv. corona, diversiteit of racisme) 52%
Sportevenementen 36%
Uit stellingen die de respondenten voorgelegd kregen, blijkt dat een duidelijke meerderheid (62 procent) het een goed idee vindt om in te haken op bepaalde momenten door middel van hun communicatie, denk aan reclame of content op social media.
Stelling: inhaken op bepaalde momenten door middel van onze communicatie is een goed idee
Helemaal mee oneens 3%
Mee oneens 6%
Neutraal 29%
Mee eens 48%
Helemaal mee eens 14%
Een vergelijkbare meerderheid (57 procent) vindt dat het inhaken door middel van promoties een goed marketingidee is.
Stelling: inhaken op bepaalde momenten door middel van onze promoties is een goed idee
Helemaal mee oneens 3%
Mee oneens 10%
Neutraal 31%
Mee eens 45%
Helemaal mee eens 12%
Over het aanpassen van beeldmerk of logo is een kleinere meerderheid (40 procent) enthousiast. Gezien het grote aantal tegenstanders (28 procent) is over deze vorm van inhaken (denk aan de obligate regenboogvlag in alle logo’s tijdens Pride), het meest discussie.
Stelling: inhaken op bepaalde momenten door aanpassingen in ons beeldmerk of logo is een goed idee
Helemaal mee oneens 8%
Mee oneens 20%
Neutraal 32%
Mee eens 33%
Helemaal mee eens 8%