Flitsbezorger Flink - die belooft om boodschappen binnen tien minuten te leveren - is sinds deze week ook actief in Amsterdam. Wat zijn de plannen van de turboshopper? En hoe blijft Flink de concurrentie voor? Ceo Benjamin Zagel: 'Wij willen een revolutie teweegbrengen in boodschappenland.'
Na Den Haag, Utrecht, Tilburg en Delft kunnen nu ook huishoudens in de hoofdstad binnen tien minuten hun boodschappen laten bezorgen. Bij Flink dus welteverstaan, want het van origine Duitse bedrijf is inmiddels al de derde die als een malle boodschappen rondbrengt in de hoofdstad. Naast Gorillas, bekend van de riders die volledig in het zwart zijn gestoken, rijdt inmiddels ook het Turkse Getir rond in Amsterdam. En daar blijft het vermoedelijk niet bij, want ook Cajou uit Frankrijk en het Britse Dija, Weezy en Zapp zouden plannen hebben om een magazijn te openen in de hoofdstad.
Volgens Zagel onderscheidt Flink zich van de rest door te streven naar 100 procent biologisch en door goede arbeidsomstandigheden voor de riders en 'plukkers' - de verzamelaars in de magazijnen, 'hubs' gedoopt. Zagel: 'Ons doel is een revolutie teweeg te brengen in de wereld van boodschappen doen. Wij bieden een ruime keuze aan enkele duizenden producten, die allemaal binnen 10 minuten worden thuisbezorgd. We sourcen alleen de producten van de hoogste kwaliteit, waardoor het voedsel vers en voedzaam is.'
Vaste dienst
Die leveringshubs bevinden zich in dichtbevolkte steden en Flink bezorgt - net als Gorillas - met behulp van elektrische fietsen. 'Onze riders zijn, net als al ons andere personeel, in vaste dienst en profiteren van voordelen zoals kortingen op hun eigen boodschappen. Ons team eerlijk betalen en mensen in dienst nemen onder een eerlijke prijs en goede arbeidsvoorwaarden, is cruciaal voor ons succes op de lange termijn. Riders zijn voor een groot deel het gezicht van onze bedrijf - zij hebben als enigen face-to-face interacties met klanten.'
Lees ook: De slag om de online supermarktklant: 'De race naar de schat is geopend'
Ondanks de concurrentie is Flink - dat amper iets aan marketing doet en het vooral moet hebben van mond-tot-mond reclame - van plan om voor het eind van het jaar in 15 Nederlandse steden actief te zijn. Ook uitbreiding in andere Europese landen is momenteel in volle gang, laat Zagel weten. 'We breiden sneller uit dan we hadden verwacht en zijn er zeker van dat we dit concept winstgevend kunnen maken.'
Hoewel flitsbezorgers voor veel gemak zorgen, is het niet overal even zaligmakend. Zo zorgen riders van Gorillas in Berlijn voor overlast, klagen omwonenden van de warehouses (magazijnen, red.). En nu steeds meer snelle boodschappers de weg naar de klant vinden, zal die overlast op veel plekken vermoedelijk alleen maar toenemen.
Hoe dat gaat, bestellen bij een flitsbezorger? Adformatie nam onlangs de proef op de som in Utrecht en bestelde met de Flink-app twee tassen met boodschappen vanaf een adres op 1,9 kilometer van de Nobelstraat, waar de Utrechtse hub van de flitshopper is gevestigd. Na het bestellen drukken we onze stopwatch in en wachten af. Precies 10 minuten en 36 seconden later gaat de bel.
Het is druk in online supermarktland en de taart die te verdelen is groeit snel. Hoe online supers zich onderscheiden en winstgevend worden, valt te lezen in dit achtergrondverhaal dat eerder is verschenen het mei-nummer van Adformatie.