door Robert Heeg
Het Coronavirus grijpt steeds verder om zich heen. De crisis begint het bedrijfsleven en zelfs complete economieën te raken. Wat betekent het voor marketing? 11 virussymptomen en -gevolgen plus enkele remedies.
1. Er ontstaan tekorten
De fabriek van de wereld, China, ligt goeddeels stil en dus worden er minder goederen geleverd. Ook in Zuid-Korea sloot een Samsung-fabriek vorige week uit voorzorg de deuren. Apple en andere techbedrijven zijn voor productie en onderdelen afhankelijk van Aziatische productie, maar denk ook aan textiel en talloze andere spullen. Hou er dus rekening mee dat je eerdaags ‘nee’ moet verkopen, en bedenk daar creatieve oplossingen voor.
2. De omzet loopt terug
Of het nu door lege winkels komt, minder reizen en uitgaan, of een tekort aan onderdelen, mondiale bedrijven zien de omzetten flink dalen. Apple en drankenfabrikant Pernod Ricard hebben alvast slechtere cijfers aangekondigd. Naast productie is China voor veel merken namelijk ook een grote afzetmarkt.
3. Kantoren lopen leeg
Eerder deze maand vroeg jobsite Indeed alle medewerkers van de kantoren in Dublin en Sydney om voorlopig thuis te werken, nadat een medewerker in Singapore mogelijk werd besmet. Organisaties doen er goed aan een noodplan te maken waarbij teams zoveel mogelijk taken op afstand kunnen uitvoeren.
4. Evenementen gaan niet door
Beurzen, congressen en bijeenkomsten worden afgelast. Goed voorbeeld is het Mobile World Congress (MWC) in Barcelona; met gemiddeld 100.000 bezoekers ‘s werelds grootste evenement voor de mobiele telefoonindustrie. Nadat bedrijven als Amazon, BT en Nokia afzegden, trok de organisatie de stekker eruit.
Diverse partijen bieden troostende alternatieven voor de evenementendroogte. Het Berliner Philharmoniker streamde onlangs gratis een concert vanuit een lege zaal. In de VS sommeert het Interactive Advertising Bureau (IAB) bedrijven om hun presentatie voor de aanstaande NewsFronts marketing- en mediashowcase in een livestream te doen, en niet naar New York te komen. Ook de religieuze sector laat zich van z’n progressiefste kant zien; CNN Business meldt dat meerdere kerken en moskeeën hun diensten streamen om de thuiszittende gelovigen tegemoet te komen.
5. Winkels blijven leeg
Fysieke winkels blijven leeg omdat het angstige publiek thuisblijft. Typische showroomverkopers als Tesla en Mercedes-Benz tonen hun modellen in China momenteel vooral online, onder meer met behulp van virtual reality. Als het virus voortwoekert gaan ook in het Westen de winkelstraten er verlatener uitzien, zeker wanneer de schappen leger raken door de gestremde aanvoer. Nu al trekt Bicester Village, een outletdorp voor designermerken in het Britse Oxfordshire, aanzienlijk minder bezoekers; met name de goedgevulde portemonnees uit Azië en het Midden-Oosten blijven weg.
6. Thuisconsumptie neemt toe
Tijdens de SARS-uitbraak van 2003 groeide e-commerce razendsnel in China omdat consumenten liever thuisbleven. Sommigen beweren zelfs dat SARS aan de wieg stond van het enorme succes van Alibaba. Ook nu zien we een sterke beweging richting het digitale domein, waar de virussen niet gelijk levensbedreigend zijn. Reuters rapporteert dat online games en video- en fitnessapps in China miljoenen extra views en downloads kunnen bijschrijven, terwijl hun aandelen bovengemiddeld stijgen.
7. De mediamix verandert
Als minder mensen gaan winkelen, evenementen bezoeken, reizen (laat staan cruisen), dan worden je outdooruitingen minder gezien. Dentsu Aegis Network komt daarom met de volgende mediamix-adviezen: minimaliseer OOH (bioscopen, vliegvelden, treinstations), hou vast aan OTT-videodiensten (nieuws, series), doe meer digital (officiële media, korte video’s, social, nieuws, infosites)
8. Wie goed doet, goed ontmoet
Merken die nuttige berichten delen rond het virus maken een goede indruk. Starbucks communiceerde in China over hygiënemaatregelen die klanten helpen om besmetting te vermijden, en de commerciële online kredietverlener MyBank reduceerde de rente voor bedrijfskredieten met 10% voor 1,8 miljoen kleine ondernemers in Hubei, het epicentrum van het virus.
9. ‘Slimme’ inhakers
Lollig doen terwijl er doden vallen, daarmee maak je geen vrienden. Dat weerhield een Australische bar er niet van om op Facebook te adverteren met een flesje Corona-bier dat een mondmasker draagt. Een andere bar, in Nieuw-Zeeland, biedt korting op Corona ‘zolang de pandemie duurt’. Niet doen, behalve als je daadwerkelijk een nuttig advies communiceert (zie punt 7).
10. Merkassociaties
Over Corona gesproken… Het laatste wat een fabrikant wil is geassocieerd worden met angstgevoelens, hoe ongefundeerd die ook zijn. Het Mexicaanse biermerk zegt zich geen zorgen te maken, maar ondertussen laat Google Trends data wel degelijk een toename zien van zoekopdrachten als ‘beer virus’, ‘beer coronavirus’ en ‘corona beer virus’. Misschien tijd voor de communicatieafdeling om toch maar eens een persbericht de wereld in te sturen, of zich met behulp van slimme SEO de zoekresultaten binnen te wurmen?
11. Blijven de stadions straks leeg?
2020 moet een ongekend sportjaar worden, met onder meer de Olympische Spelen in Tokyo, het EK Voetbal en de Formule 1 op Zandvoort. Maar wat als de tribunes leeg blijven uit angst voor het virus? Of als complete sportploegen zich terugtrekken? Afgelopen weekend werden er alvast drie wedstrijden afgelast in de Serie A, de Italiaanse voetbalcompetitie. Zet voor de zekerheid vast wat budget opzij voor esportstoernooien, want de online consumptie van gaming en livestreaming zal zeker niet onder het virus leiden.