Op 19 februari lanceert Coca-Cola een nieuwe colavariant in de USA: Coca-Cola Spiced. Dat is een frisdrank die een combinatie is van de klassieke Coke met de smaak van frambozen en specerijen. (‘Spiced’ laat zich moeilijk vertalen, maar Coca-Cola laat weten dat het niet om spiced in de zin van ‘heet’ of ‘pittig’ gaat.) Het is de eerste keer sinds jaren dat ‘de company’ met een nieuwe permanente smaak komt. Coca-Cola Spiced (verkrijgbaar in regular en zero sugar) kan gezien worden als een poging om jong publiek weer naar zich toe te trekken. Coca-Cola heeft immers behoorlijk veel last van nieuwe voorkeuren van consumenten richting bruiswater en andere gearomatiseerde dranken boven de traditionele frisdranken. Of en wanneer ‘Spiced’ naar Europa komt, is niet bekend.
Framboos
Sue Lynne Cha, de vicepresident marketing van Coca-Cola USA, legt uit dat Spiced is gekozen vanwege de toenemende vraag naar gedurfde en krachtige smaken onder consumenten. Zij weet uit onderzoek te vertellen dat consumenten steeds meer openstaan voor het proberen van ‘spicy’ dranken. Bovendien kwam framboos als favoriete smaak naar voren bij gebruikers van Coca-Cola's Freestyle-drankmachines. Dat zijn machines waar consumenten een veelheid aan smaken kunnen uitproberen en dat is meteen een mooi marktonderzoeksinstrument voor het bedrijf. Eén plus één is twee; op basis van deze inzichten werd de nieuwe cola ontwikkeld.
Niet stil
‘Spiced’ is niet de enige innovatie van Coca-Cola. Herfst vorig jaar kwam het concern nog met Coca‑Cola Y3000 Zero Sugar, een frisdrank die werd gecreëerd met behulp van AI. De mysterieuze tekst rond de totstandkoming luidde als volgt: ‘We hebben bij het creëren van deze smaak rekening gehouden met hoe fans de toekomst voor zich zien door middel van emoties, aspiraties, kleuren, smaken en meer.’
Samen met TikTok
Maar enfin, dat was in tegenstelling tot Spiced dus een experiment, een ‘limited edition’. Dat geldt ook voor de samenwerking met TikTok, waarbij de frisdrank ‘Happy Tears Zero Sugar’ werd gecreëerd: alleen verkrijgbaar in de TikTok Shop! (USA and UK only.) De frisdrank wordt verkocht in een doos met twee blikjes, een T-shirt en stickers met teksten als #HappyTears en Drops of Joy. De strategie lijkt om schaarste te creëren, want er komen in eerste instantie maar 15.500 blikjes in de verkoop. Maar liefst veertien influencers mogen een bijdrage leveren aan het succes van de lancering.