Booking.com stoot Heineken van de troon in Kantar BrandZ Top 30

Dankzij een waardestijging van maar liefst 40 procent, naar 16 miljard dollar, is Booking.com het meeste waardevolle Nederlandse merk.

De top 3

Met een merkwaarde van 16 miljard dollar, dankzij een spectaculaire waardestijging van 40 procent, is Booking.com het meest waardevolle Nederlandse merk. Het is de eerste keer dat Booking.com de lijst Kantar BrandZ Top 30 aanvoert. Het merk is volgens Kantar een vaste waarde geworden in het leven van mensen. ‘Booking.com scoort hoog op zowel Demand als Pricing Power.’ Een belangrijk element in de waarde-push is wat Kantar betreft ook de prominente aanwezigheid van het merk tijdens de Super Bowl de afgelopen drie jaar, met onder meer Idris Elba in de campagne.

Booking.com I Idris Elba says things | 2022 big game ad

Daling Heineken

Het verschil in merkwaarde met de nummer twee, Heineken, loopt richting de drie miljard. Door de spectaculaire waardegroei van Booking heeft Heineken het nakijken, maar los daarvan verliest het biermerk ook waarde ten opzichte van vorig jaar: van 13,67 miljard naar 13,31 dit jaar. On a positive note: Kantar benoemt Heineken wel tot het meest consistente merk door zijn aanwezigheid in de Top 30 over de afgelopen vijf jaar. De waardedaling heeft mogelijk te maken met de imagobuts die het opliep door niet tijdig uit Rusland te vertrekken na het uitbreken van de oorlog met Oekraïne. ING staat net als vorig jaar op nummer drie, maar zag zijn merkwaarde wel stijgen, van 8,47 miljard naar 9,51 miljard dollar.

Hoogste stijger

Ook de merkwaarde van Action stijgt spectaculair: plus 41 procent. Daarmee komt de retailer op de zevende plek in de ranking te staan. Het merk is 3,2 miljard dollar waard.

Totale waarde

De totale waarde van de meest waardevolle Nederlandse merken is met 10 procent gestegen, zo blijkt althans uit de Top 30. Kantar: ‘Nederlandse merken blijven met een totale waarde van bijna 80 miljard dollar in het afgelopen jaar boven verwachting presteren als het gaat om het genereren van merkwaarde. Hiermee heeft Nederland de op twee na hoogste merkwaarde per inwoner van alle landen met de Kantar BrandZ ranglijst.’ Bram van Schaik, managing director van Kantar Insights in Nederland, concludeert dan ook dat de Nederlandse markt een plek van relatieve rust en stabiliteit is voor merken, en dat in een tijd waarin veel economieën het moeilijk hebben.

De Kantar BrandZ Top 10 Meest waardevolle Nederlandse merken 2024

Top 10
Top 10

De volledige lijst is hier te vinden.


 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie