Oreo kan na uitspraak Europees merkenbureau achter copycats aan

De zwarte koekjes met witte vulling zijn een vormmerk. Daar mogen heel wat na-apers zich zorgen over maken.

De Maxon 'Original'

Oreo is het meest gekopieerde koekje van Europa. Ook zonder wetenschappelijke onderbouwing durf ik deze stelling wel aan.

Je kunt geen supermarkt binnenlopen of de Oreo-look-alikes vliegen je om de oren. Allemaal zwarte koekjes met daartussen een witte vulling, stuk voor stuk kopieën van het succesvolle Oreo.

Waarom laat Oreo dat toch allemaal gebeuren? Na de uitspraak van vorige week van het Europese merkenbureau Euipo heeft het alle reden door te pakken.

Links de gestrande merkregistratie van Maxon, rechts het geregistreerde vormmerk van Oreo
Links de gestrande merkregistratie van Maxon, rechts het geregistreerde vormmerk van Oreo

Vormmerk koekje met reputatie

De Euipo bepaalde dat de vorm van het koekje van Oreo een merk is met een grote reputatie. Ondanks het feit dat de verpakking paars is en de merknaam Maxon bevat, zal de consument door het afgebeelde koekje toch onvermijdelijk een link leggen met het bekende Oreo-koekje.

De Algerijnen profiteren zo op een oneerlijke wijze van de reputatie van het Oreo-koekje en dat is verboden. De Europese merkregistratie van de verpakking Maxon van het Algerijnse bedrijf Sarl Sobco maakt volgens de Euipo daarom inbreuk op de merkrechten van dit Oreo-koekje.

Doorpakken nu!

Dat is een prachtige overwinning voor Oreo: een Europese merkregistratie voor de vorm van je product en met een reputatie in de EU! Dat is maar weinigen gegeven.

Maar goed, dan wordt het nu wel tijd voor actie! Deze uitspraak is een belangrijke steun in de rug voor de strijd tegen alle na-apers. Doorpakken nu!

Duplex en Okidoki, hieronder afgebeeld, zijn met hun Oreo-blauwe verpakking nu een eenvoudige prooi. Dat geldt natuurlijk ook voor Borneo en Festival Recreo, met van die merkennamen die eindigen op ‘eo’.

Okido en Duplex
Okido en Duplex

Misschien iets ingewikkelder zijn deze Black & Whites en Twits & Shout. De verpakkingen ogen echt anders, maar het koekje is natuurlijk 100 % Oreo. Met de Maxon-uitspraak in de achterzak moet het voor Oreo goed te doen zijn.

Twist Shout en Black White

Speculatie

Over onderstaande Neo-verpakking bij de Lidl heb ik me al jaren verbaasd. Hoe kun je ongestraft zo dichtbij kruipen? Het moet voor Oreo toch een fluitje van een cent zijn om deze Neo uit het schap te weren.

Of … zijn er misschien achter de schermen afspraken tussen Oreo en Lidl? ‘Als je ons met Neo gewoon met rust laat, geven wij Oreo een prominente plek in de winkel.’ Nee, dat zal toch niet, dat is pure speculatie.

De neo van Lidl

Bas Kist is medeoprichter van merkenbureau Chiever.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie