Dell stopt na dertig jaar met computermerknamen als XPS

Vrijwel alle submerken verdwijnen in de prullenbak. Dell brengt er drie nieuwe serienamen voor terug.

Een Dell XPS-laptop
Afbeelding: Dell

Als wereldbekend merk na decennia stoppen met iconische merknamen, vergt aardig wat moed én uitleg. Niet gek dus dat Dell die uitleg overliet aan grondlegger en topman Michael Dell, in plaats van aan een communicatietopman of -vrouw. Michael Dell trok de pleister snel van de wond: vrijwel alle submerken van Dell, waaronder XPS, Inspiron, OptiPlex, Vostro en Latitude, verdwijnen dit jaar van het toneel. Nieuwe computers, laptops en andere apparatuur komen vervolgens uit onder drie nieuwe merknamen.

Dell Pro Max Premium-computer

Die nieuwe namen zijn simpelweg Dell, Dell Pro en Dell Pro Max. Waarbij Dell staat voor instap-apparatuur voor entertainment, scholieren en reguliere zakelijke gebruikers, Dell Pro bedoeld is voor professionele zakelijke gebruikers en Dell Pro Max de allerbeste producten biedt voor de meest veeleisende gebruikers. Zo vervangt Dell de series Inspiron en XPS, Dell Pro de merken Vostro, OptiPlex en Latitude en Dell Pro Max de Precision-lijn.

Binnen de drie nieuwe series komen telkens drie modellen: een basismodel, Plus-versie en Premium-versie. Dat gaat interessante namen opleveren. Je kunt in theorie straks bijvoorbeeld een Dell Pro Max Premium-computer kopen.

Dell-naam wordt belangrijker

Voor Dell is de naamswijziging een grote stap. De merknamen XPS en OptiPlex werden in 1993 geïntroduceerd en zijn na ruim dertig jaar een begrip onder heel wat computergebruikers. Ook de naam Inspiron is na bijna 28 jaar erg bekend. Gebruikers die straks een nieuwe XPS- of Inspiron-laptop willen kopen, mogen wennen aan de nieuwe naamstrategie. Volgens Michael Dell is een nieuwe strategie nodig omdat klanten de positionering van de verschillende submerken niet goed begrijpen. De nieuwe namen moeten het kiezen vereenvoudigen en de kracht van de belangrijkste merknaam - Dell - vergroten.

Of dat gaat lukken is de vraag. Verschillende vakmedia, zoals Engadget, noemen het een fout van Dell om de welbekende XPS-naam de nek om te draaien. De critici stellen dat XPS dusdanig bekend en geliefd is, dat er geen reden is om de naam in de prullenbak te gooien. Interessant is dat Dell ervoor kiest om zijn submerken UltraSharp (voor dure monitoren) en Alienware (voor gamingproducten) wél in stand te houden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie