Rap-ster Kanye West choqueerde de wereld deze week door in een interview te zeggen dat ‘slavernij een keuze is’ (zie volledige interview onderaan dit bericht). West maakte de gewraakte opmerking in een interview met TMZ. Hij zei: ‘Als je hoort dat het 400 jaar duurde, dan klinkt dat als een keuze’, en ook dat ‘we er nog steeds voor kiezen om slaaf te zijn’. Dat leverde veel verontwaardigde reacties op, op sociale media en in de studio.
Ook kwam er een petitie op gang waarin Adidas werd gevraagd hem aan de dijk te zetten. De Duitse fabrikant van sportkleding is namelijk verantwoordelijk voor het schoenenmerk Yeezy van de rapper. De ‘exclusieve’ sportschoenen van Yeezy moeten Adidas als geheel meer cachet geven. De verkopen zelf zijn niet substantieel, omdat ze slechts in beperkte aantallen in de winkels liggen. (Zie video direct hieronder voor de introductie van Yeezy tijdens New York Fashion Week in 2015.)
400 jaar slavernij? 'Klinkt als een keuze'
Adidas nam eerst geen afstand van de opmerkingen van West. Topman Kasper Rørsted van Adidas wilde zelfs inhoudelijk niet reageren op het interview. Later kwam Rørsted erop terug door te zeggen dat het 'overduidelijk opmerkingen zijn die we niet kunnen steunen'. Hij zei ook er met Kanye over in gesprek te willen. Intern zou er nog niet gesproken zijn over het verbreken van zijn contract. Volgens Rørsted is Kanye West wel ‘erg belangrijk’ voor de strategie van Adidas.
Los van dit reputatiebrand(je?) draaide Adidas wel een goed eerste kwartaal. De verkopen stegen met 1,9 procent. Als de invloed van de goedkope dollar in die periode niet mee wordt geteld was echter sprake van een omzetstijging met 10 procent, precies het percentage dat Adidas voor dit jaar in het hoofd heeft. De winst steeg met bijna een vijfde tot 540 miljoen euro.
<a href="http://alarmsinwindows10.com">alarm clock windows 10</a> for wake up in morning for exercises.