Vier tips voor een mobiele strategie


Als je aan mobile marketing denkt, dan is het als eerste belangrijk om het doel van je mobiele strategie te bepalen. Uiteraard geld verdienen of kosten besparen met een app of een mobiele site kan een primair uitgangspunt zijn, echter mobiele oplossingen kunnen zich ook eerst richten op het helpen van je eindgebruiker: noem het service of communicatie. Lees hier mijn interview met Youry Bredewold van Pathé over hun succes van 1 miljoen tickets via mobiel en hoe zij dit hebben aangepakt.
Naast de standaard onderdelen die van pas komen bij het schrijven van een strategie, lees hier mijn 4 tips voor het schrijven van een betere mobiele strategie:
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
1) Luister beter naar je doelgroep
Ontdek waar jouw mobiele gebruiker naar op zoek is en bepaal hoe jij kan inspelen op deze behoefte. Waar haal je deze informatie vandaan? Kijk naar je webanalytics en bepaal populaire mobile keywords en content, lees de reviews van apps van concurrenten, luister naar je gebruikers via social media, stel ze vragen! Nodig eindgebruikers uit om mee te denken met het concept en laat ze zeker meetesten.
2) Maak keuzes én een vliegende start
Het maken van keuzes bij een mobiele strategie bestaat voor een groot deel uit:app vs web, app platformen en devices smartphone vs (mini) tablets. Kies je voor een app, dan zijn hier weer veel varianten op: werken met een wrapper, native schil, hybride app, fully native app. Mijn advies: kies voor het platform waar jouw huidige mobiele bezoekers op je website nu al gebruik van maken en versterk juist deze mobile experience. ‘Kleiner’ beginnen heeft het voordeel dat je sneller live gaat, resultaat gaat behalen en learnings kan meenemen voor doorontwikkelingen. Werk liever aan een roadmap en zorg voor een budget om slechte ratings aan te pakken dan alles vooraf te verbranden.
3) Schrijf een marketingplan
Niets is zo vervelend als wanneer het management vraagt naar de (tegenvallende) resultaten. Wellicht heb je wel een vliegende start gehad, maar na een aantal maanden verzwakt de aandacht en waar aandacht verschuift, gaan resultaten omlaag. Zorg dat het marketingteam enthousiast wordt en blijft, zorg dat mobile steeds wordt meegenomen in de marketing mix. Het kan zijn dat training nodig is. Wijs een mobile champion aan of neem het mee in hun (niet te zware;-) targets. Mobile marketing is niet eenmalig, het moet onderdeel worden van. Reserveer budget en mensen en werk aan een roadmap. Let op, app platformen krijgen steeds updates die impact hebben voor de eindgebruiker.
4) Focus op succesfactoren
Eén van de zwaarste onderdelen van je mobiele strategie: de succesfactoren bepalen. De succesfactoren van je mobiele strategie bepalen in hoeverre de (marketing)doelstellingen behaald zullen worden en deze moet je meten. De succesfactoren van je mobiele site of app zijn bijvoorbeeld: de content, usabilty, design, marketing en de techniek. Deze meet je door bij de eindgebruiker te kijken naar: bezoekers, downloads, engagement, rating en conversie. Deze som maakt vervolgens het eindresultaat: omzet, kosten of customer satisfaction. Hier zijn uiteraard varianten op die voor jouw business weer beter van toepassing zijn
Kijk voor meer mobiel nieuws op www.mobilemarketing.nl
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid