Overslaan en naar de inhoud gaan

Reputatie banken: 'oude media' en persoonlijke aanbevelingen hebben meeste invloed

Internationaal onderzoek naar vertrouwen financiële consumenten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Als we banken een advies mogen geven na het van TNS: zet in op word-of mouth-marketing en op pr die zicht richt op traditionele media. Persoonlijke aanbevelingen en traditionele media als kranten, tijdschriften, radio en televisie hebben namelijk de meeste invloed op het vertrouwen in en de reputatie van banken.

related partner content for mobile comes here

Dat blijkt uit een studie uitgevoerd door TNS  onder zo’n duizend financiële &;savvy&; mensen in Duitsland, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk, de VS en Singapore.

Social op afstand

In buurland Duitsland zijn klassieke media de belangrijkste bron van informatie om de reputatie van banken te vestigen en te versterken. Daarna volgen de persoonlijke aanbevelingen van vrienden, collega&;s en familieleden. In de andere landen zijn die twee net omgedraaid.

Sociald media en de reclame volgen overal op grote afstand.

Vertrouwen oude media

Door het toenemende gebruik van blogs, online forums en sociale netwerken overtreft de online communicatie over internationale actieve banken vele malen wat er in de traditionele media over banken wordt gezegd en geschreven. Toch is de communicatie in sociale media veel minder relevant voor de consument, aldus het onderzoek, omdat die meer vertrouwen heeft in informatie van tv, print en radio vertrouwen.

Ook de jongere doelgroep van 18- tot 25-jarigen vertrouwt meer op de aanbevelingen van vrienden, familie en traditionele media dan op sociale media of reclame.

Strategische oriëntatie

Verder blijkt dat de mening over een bank in de eerste plaats afhankelijk is van zakelijke ontwikkeling van een bank, gevolgd door de prestaties van het producten van de bank. Oudere mensen laten hun opinie over banken vooral afhangen van de financiele cijfers. Jongeren vormen hun mening relatief vaak op basis van de strategische oriëntatie van de bank.

Signapore

Voor respondenten in Singapore traditionele media zijn minder belangrijk. Sociale media en vooral persoonlijke aanbeveling spelen in het Aziatische land een grotere rol dan in de westerse landen bij de beoordeling van een bank.

  

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in