‘Nederlandse werkgevers hanteren nog weinig gedragscodes voor social media’
“Bedrijven moeten inzien dat elke medewerker tegenwoordig ambassadeur is. De tijden dat je één ‘dedicated spokesman’ kon aanwijzen zijn voorbij,” aldus Van den Kamp.
Voorlopers op gebied van sociale mediacodes zijn multinationals als Océ, IBM en Coca-Cola. Hun gedragsregels variëren van algemene normen zoals 'vermeld geen bedrijfsinformatie' tot specifieke normen als 'geen beledigingen, geen racisme en ander gedrag dat op de werkvloer niet zou worden geaccepteerd'.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaUit recent onderzoek van uitzendbureau Manpower blijkt dat het in Europa slecht gesteld is met socialemediacodes. Maar 11% van de Europese bedrijven hanteert dit soort gedragsregels. Het handjevol Nederlandse bedrijven dat hierover richtlijnen heeft opgesteld, doet dit voornamelijk om werknemers 'bewust te maken van het feit dat op internet iedereen meekijkt'.
Zo plaatsten UPC en Vodafone richtlijnen voor gebruik van sociale netwerk sites op hun intranet. Hierin worden werknemers verzocht 'zich online aan dezelfde normen te houden als offline'. Ook ING en Rabobank hanteren een protocol met soortgelijke gedragsnormen. Geen van de bedrijven controleert het online gedrag van hun werknemers. (Het Financieele Dagblad)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid