Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Nederlandse werkgevers hanteren nog weinig gedragscodes voor social media’

Werkgevers doen er verstandig aan gedragscodes op te stellen voor werknemers die actief zijn op sociale netwerken. Dit om reputatieschade…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

“Bedrijven moeten inzien dat elke medewerker tegenwoordig ambassadeur is. De tijden dat je één ‘dedicated spokesman’ kon aanwijzen zijn voorbij,” aldus Van den Kamp.

related partner content for mobile comes here

Voorlopers op gebied van sociale mediacodes zijn multinationals als Océ, IBM en Coca-Cola. Hun gedragsregels variëren van algemene normen zoals 'vermeld geen bedrijfsinformatie' tot specifieke normen als 'geen beledigingen, geen racisme en ander gedrag dat op de werkvloer niet zou worden geaccepteerd'.

Uit recent van uitzendbureau Manpower blijkt dat het in Europa slecht gesteld is met socialemediacodes. Maar 11% van de Europese bedrijven hanteert dit soort gedragsregels. Het handjevol Nederlandse bedrijven dat hierover richtlijnen heeft opgesteld, doet dit voornamelijk om werknemers 'bewust te maken van het feit dat op internet iedereen meekijkt'.

Zo plaatsten UPC en Vodafone richtlijnen voor gebruik van sociale netwerk sites op hun intranet. Hierin worden werknemers verzocht 'zich online aan dezelfde normen te houden als offline'. Ook ING en Rabobank hanteren een protocol met soortgelijke gedragsnormen. Geen van de bedrijven controleert het online gedrag van hun werknemers. (Het Financieele Dagblad)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in