Pact uitgevers om mobile advertising op gang te helpen


De drie mobiele uitgevers zullen volgende week adverteerders en mediabureaus in Nederland uitnodigen voor deelname een gezamenlijk project. Adverteerders en bureaus kunnen een voorstel indienen voor een campagne op de mobiele websites die de drie exploiteren. Uit de voorstellen worden een aantal campagnes geselecteerd die de advertentieruimte gratis ter beschikking krijgen.
In het kader van het project worden de ervaringen van consumenten met de campagne gemeten, evenals de resultaten van diverse mobiele formats. Ook willen de initiatiefnemers in bredere zin onderzoeken hoe consumenten mobiel internet ervaren en gebruiken. ‘Wij zien dat mobiel internet enorm groeit in bezoekersaantallen en gebruik. Hoe adverteerders hierop kunnen inspelen is nog niet bekend. Met dit project proberen wij daar antwoord op te geven, zegt uitgever Lara Ankersmit van Telegraaf.nl.
De mobiele telefoon begint een relevant medium te worden voor uitgevers, ontwikkelaars en exploitanten. Vooral dankzij de introductie van hoogwaardige, snelle mobiele platforms als de iPhone en Google Android, maar ook van smartphones van Nokia, Samsung en SonyEricsson, is het gebruik van mobiel internet sterk gegroeid. Wekelijks maken 1,3 miljoen Nederlanders (oftewel 9 pct van de bevolking) gebruik van mobiel internet (bron: Multiscope).
De verwachting is dat dit gebruik de komende jaren verder zal groeien, dankzij betere, goedkopere en snellere handsets, lagere mobiele datatarieven en groei in applicaties en mobiele content. Uiteindelijk zal dit ook resulteren in een groei van mobiel adverteren. Voorlopig is er nog een lange weg is te gaan. Veel marketeers zijn huiverig om advertentiebudget te steken in het mobiele kanaal.
Voor de exploitanten die actief zijn op het mobiele web is er veel aan gelegen om de markt verder te ontwikkelen.
Telegraaf Media Nederland, Sanoma Digital en Ster, drie van de grootste digitale uitgevers, gaan ervan uit dat het aandeel mobiel in de bestedingen op den duur even groot zal zijn als van internet adverteren (20 pct). Om adverteerders die nog nauwelijks gebruikmaken van mobiel adverteren bekend te maken met de mogelijkheden, slaan ze nu de handen ineen.
Instrument
Het project en onderzoek vindt de komende maanden plaats. De begeleiding van het project is in handen van Aeneas Strategy, dat zich specialiseert in onder meer mobiel adverteren.’Mobiel is meer en meer het instrument dat mensen verbindt met hun omgeving. Naast persoonlijk contact via spraak en sms, zal de mobiele telefoon steeds meer continu aan staan voor navigatie, chattten, muziek, tv kijken, informatie opvragen, video’s uploaden, betalingen en entertainment. In een groot aantal landen zetten adverteerders mobiele kanalen steeds meer in om consumenten gericht te bereiken,’aldus Aeneas-directeur Tarik Fawzi.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid