Nima zet koers uit voor 2014: ‘We willen meer marketeers bereiken’
Over wat het Nima nu precies is:
Muriel Arts: ‘In zijn kern twee dingen: een beroepsvereniging van betrokken vakmensen en anderzijds een instituut. Een keurmerk voor personen en zaken met toetsing van marketingopleidingen en professionals. Voor ons was de uitdaging: wat zit er boven? Wat maakt het rond? Ik geloof namelijk dat je samen een helder doel moet nastreven, dat inspireert en motiveert.’
Ze vinden dat marketing meer is dan een functie:
Arts: ‘Het is een businessfilosofie. We moeten onze energie naar buiten richten, marketeers zijn meer dan ooit nodig voor een goede toekomst. Met de problemen die we hebben, zijn marketeers essentieel voor de oplossing. Er moet een discipline zijn die begrijpt wat er buiten in de markt aan de hand is en wat er intern moet gebeuren om een antwoord te geven. Consumenten willen dat bedrijven hun menselijke gezicht laten zien. Zorg voor de mensen in je omgeving en vervul een actieve rol in de samenleving. Nou, marketeers zijn daarvoor op aarde.’
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta
Over wat het Nima gaat doen om marketing die belangrijke rol te laten vervullen:
Van Delft: ‘Drie dingen. We moeten meer mensen bereiken. Het is leuk als 1.000 marketeers zich iets aantrekken van het belang van marketing, maar dat is te weinig. We moeten die tweede groep van 'halers' meer gaan aanspreken en stimuleren in duurzaam markt- en klantgericht ondernemen. Die breedte hebben we nodig. Ten tweede: we willen marketeers faciliteren in het versterken van hun marketingkennis, vaardigheden en netwerk. Permanente educatie is daarbij belangrijk. Dat doen we door de titel van Senior Marketing Professional (SMP) in het leven te roepen. De SMP moet punten halen om die titel te krijgen en te behouden. En ten derde willen we ook standaarden zetten om de kwaliteit van het vak te waarborgen.’
Het Nima heeft nu 2.750 leden. Hoeveel moet dat in 2014 zijn?
Van Delft: ‘Je hebt de betrokken leden die actief bijdragen, dat zijn er 1.000 tot 1.500, met de titel SMP en Register Marketeer. De netwerkleden, die kennis en inspiratie komen halen, dat zijn er 10 duizendplus. Dat is de ambitie voor 2014.’
Het hele interview staat in het maartnummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid