Eerste details over advertentiesysteem Twitter


Al jaren vragen mensen zich af hoe Twitter ooit geld gaat verdienen. Uiteindelijk moet de ruim 100 miljoen dollar die in het bedrijf wordt geïnvesteerd ooit worden terugverdiend. Vorig jaar kondigde Twitter aan dat het werkte aan een vorm van een advertentiesysteem. Afgelopen week bleek dat dit adsysteem voor Twitter binnen vier weken wordt gelanceerd. De eerste details zijn inmiddels uitgelekt.
Voor marketeers biedt dit kansen. Toen Google ooit haar Adwords product lanceerde, konden snelle marketeers voor relatief weinig geld zeer veel bezoek genereren. Het gebrek aan adverteerders zorgde er immers voor dat er weinig druk op de klikprijzen bestond, zoals nu wel het geval is. Ditzelfde kan gelden voor het adverteren op Twitter, zeker nu bekend is geworden dat het bedrijf overweegt om een vergelijkbaar veilingmechanisme als Google in te voeren.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVolgens insiders zijn dit de kernpunten van het nieuwe advertentiesysteen van Twitter:
- advertenties worden eerst alleen rondom zoekresultaten geplaatst, net zoals Google dat nu doet
- pas later worden er ook advertenties rondom tweets geplaatst
- advertenties mogen 140 karakters bevatten
- advertenties worden ook via third-party apps verspreid
- een deel van de inkomsten die via third-party apps gegenereerd worden, worden gedeeld met de eigenaren van de apps
- in eerste instantie kunnen alleen grote mediabureaus inkopen, maar op korte termijn wil Twitter een selfservice tool – zoals Adwords – lanceren
Er doen ook geruchten de ronde dat Twitteraars met veel volgers straks een deel van de inkomsten zullen ontvangen indien ze advertenties toelaten in hun stream. Op die wijze wil Twitter populaire gebruikers een incentive bieden tot het toelaten van advertenties.
Het is natuurlijk afwachten hoe het systeem er straks echt uitziet. Duidelijk is wel dat online marketeers de ontwikkelingen nauwlettend zullen moeten volgen. Er lijkt immers een nieuw kanaal aan te komen waarlangs bezoek gegenereerd kan worden. De kans is groot dat hier zal gelden: wie het eerst komt, wie het eerst maalt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid