Unilever trekt Belgisch/Nederlandse marketingteams weer uit elkaar
Van Dam: ‘Om als marketeer goed te kunnen werken, moet je tot in de haarvaten van de samenleving kruipen. Je moet weten welk televisieprogramma hot is en hoe de winkels eruit zien. Het is een bijna onmogelijke opdracht om aan een marketeer te vragen zich te verdiepen in twee landen, België en Nederland. Om die reden passen we de teams aan. De nieuwe teams staan in hun aangepaste samenstelling dichter bij de lokale consument, bij de lokale handel en bij de lokale salesteams.’
In de nazomer van 2007 werden de Nederlandse en Belgische organisaties in elkaar geschoven om zo synergie te creëren. De indirecte kosten die te hoog waren, gingen hierdoor in beide organisaties omlaag. In dit proces schrapte Unilever 340 banen in Nederland en België. Bij nader inzien bleek de integratie toch minder succesvol. Afgelopen februari is daarom op het Rotterdamse hoofdkantoor van Unilever Benelux het besluit genomen om in de categorie voeding, op het niveau van de operationele marketingteams weer te gaan werken met teams die bestaan uit één nationaliteit. Van Dam: ‘De teams verantwoordelijk voor strategie, beleid en ondersteuning blijven op Benelux-niveau werken om verdere synergievoordelen te realiseren.’
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisOver de maatregel om met twee nationaliteiten te laten samenwerken werd door marktkenners in 2007 sceptisch gereageerd. Concurrent Proctor & Gamble (P&G) besloot in die periode juist de Benelux-organisatie uit elkaar te trekken. De ervaring van P&G was dat Nederland en België toch te verschillend bleken om vanuit één plek te bedienen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid