Overslaan en naar de inhoud gaan

Kamer wil snelle aanpak sms-diensten

Staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken) moet sneller maatregelen treffen tegen de handelwijze van malafide aanbieders van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een Kamermeerheid besloot dinsdag dat nieuwe regels hierover worden meegenomen in een aanpassing van de Telecomwet, die binnenkort aan de orde komt. Vorige week woensdag zei Heemskerk (PvdA) wetgeving voor te bereiden. Tegelijkertijd zouden de aanbieders de kans krijgen orde op zaken te stellen via de aanpassing van een gedragscode, waaraan ze zich moeten houden.
Maar Pvda, GroenLinks, D66, Partij voor de Dieren, de ChristenUnie en de PVV steunden een verzoek van SP-Tweede Kamerlid Arda Gerkens om de wetgeving op te nemen in de Telecomwet. De maatregelen zijn het gevolg van klachten van mensen over sms-diensten, zoals ringtones en wallpapers. De advertenties en de kosten zijn vaak niet duidelijk. Veel jongeren blijken ongewild opgezadeld te worden met een sms-abonnement.
Heemskerk wil ervoor zorgen dat mensen die een sms-dienst hebben afgenomen, de kosten niet direct in de maand erop moeten betalen. Dat gebeurt nu in de praktijk meestal wel via de rekening van de telecomprovider. Voortaan zou de provider de kosten bij de klant een maand van tevoren moeten aankondigen, zodat de klant er bezwaar tegen kan maken. Als de aanbieder niet kan bewijzen dat de verkoop op een zorgvuldige manier tot stand is gekomen, hoeft de klant niet te betalen.

related partner content for mobile comes here

Consumentenbond

Gisteren werd ook bekend dat de Consumentenbond een kort geding tegen Vodafone en T-Mobile over sms-diensten heeft verloren. De bedrijven hoeven niet te stoppen met een betalingssysteem dat voor de afrekening van deze diensten zorgt. Daarnaast moet de Consumentenbond overgaan tot een rectificatie van de bewering dat de providers bij klanten klakkeloos geld afschrijven voor bijvoorbeeld ringtones en dat klagen daarover weinig zin heeft.
Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in