Kamer wil snelle aanpak sms-diensten
Een Kamermeerheid besloot dinsdag dat nieuwe regels hierover worden meegenomen in een aanpassing van de Telecomwet, die binnenkort aan de orde komt. Vorige week woensdag zei Heemskerk (PvdA) wetgeving voor te bereiden. Tegelijkertijd zouden de aanbieders de kans krijgen orde op zaken te stellen via de aanpassing van een gedragscode, waaraan ze zich moeten houden.
Maar Pvda, GroenLinks, D66, Partij voor de Dieren, de ChristenUnie en de PVV steunden een verzoek van SP-Tweede Kamerlid Arda Gerkens om de wetgeving op te nemen in de Telecomwet. De maatregelen zijn het gevolg van klachten van mensen over sms-diensten, zoals ringtones en wallpapers. De advertenties en de kosten zijn vaak niet duidelijk. Veel jongeren blijken ongewild opgezadeld te worden met een sms-abonnement.
Heemskerk wil ervoor zorgen dat mensen die een sms-dienst hebben afgenomen, de kosten niet direct in de maand erop moeten betalen. Dat gebeurt nu in de praktijk meestal wel via de rekening van de telecomprovider. Voortaan zou de provider de kosten bij de klant een maand van tevoren moeten aankondigen, zodat de klant er bezwaar tegen kan maken. Als de aanbieder niet kan bewijzen dat de verkoop op een zorgvuldige manier tot stand is gekomen, hoeft de klant niet te betalen.
Consumentenbond
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
Spotta
Gisteren werd ook bekend dat de Consumentenbond een kort geding tegen Vodafone en T-Mobile over sms-diensten heeft verloren. De bedrijven hoeven niet te stoppen met een betalingssysteem dat voor de afrekening van deze diensten zorgt. Daarnaast moet de Consumentenbond overgaan tot een rectificatie van de bewering dat de providers bij klanten klakkeloos geld afschrijven voor bijvoorbeeld ringtones en dat klagen daarover weinig zin heeft.
Bron: ANP.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid