Marketing bij smoelenboeken traag van de grond


BusinessWeek zet een paar marketingsuccessen met de Amerikaanse sociale netten MySpace en Facebook op een rij. Daartussen had natuurlijk de H&M groep van Hyves in Nederland niet misstaan met nu al bijna 33.000 leden. Maar het gaat over onder meer Burger King, Apple en bank JP Morgan.
Volgens BusinessWeek beschrijft onder meer het succes van Burger King die voor haar reclamefiguur een groep op MySpace zo'n 120.000 'vrienden' wist te werven. Dat was overigens niet zo moeilijk door gratis downloads aan te bieden van Fox-shows als '24' en ' American Dad'. Maar volgens de marketingchef levert dit werkelijk binding op.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSJP Morgan gebruikt studentennet Facebook om studenten te bereiken, naast de inzet van 300 'ambassadeurs' op universiteiten om jongeren te bewegen een creditcard van de bank te nemen.
Maar, eerlijk gezegd, heel veel stelt het nog niet voor. Ook de cijfers geven aan dat de waarde van sociale netten voor marketing nog niet wordt onderkend: dit jaar 280 miljoen aan bestedingen, 1,7 procent van het totale online reclamebudget in de VS. In 2010 is dat opgelopen tot 6,3 procent van alle reclame op internet of 1,9 miljard.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid