Overslaan en naar de inhoud gaan

MarketEAR, ga voor Business Happiness met braincandies!

En dan is er een boek dat je naar binnen wilt zuigen als ware het een zuurtje. ‘Great to Cool’ van Rene Boender is zo’n…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

En dan is er een boek dat je naar binnen wilt zuigen als ware het een zuurtje. van is zo’n boek, je krijgt er geen genoeg van. De vele wijsheden die deze topmarketeer op je loslaat zijn enorm. Als groot bewonderaar van het boek van Jim Collins vertelt auteur Rene Boender dat bedrijven, ondernemers en werknemers in het digitale en social netwerk tijdperk dienen te excelleren, verder moeten gaan dan ‘just great’, coolness is het hoogste ideaal. Het begint met willen veranderen en hiermee je business happiness te vergroten. Van IQ naar EQ en vandaar uit naar SQ (Spirituele Quotiënt); The story you tell, is the product you sell.

related partner content for mobile comes here

Perceptiemanagement
Brain-agent, innovatiefuturist en trendteller Rene Boender was amper twintig toen hij met marketing aan de slag ging bij McCann. De dertig jaar ervaring die hij bij internationale bedrijven heeft opgedaan deelt hij in zijn boek. Hij laat je weten dat presentaties vooral visueel dienen te zijn en geen tekst, je gaat een verhaal vertellen waarbij je ego geen rol speelt. Prachtig is het hoofdstuk over perceptiemanagement. Perceived value vind ik een van de mooiste zaken uit marketing. Een schommelstoel is een schommelstoel, maar als je er nou bij zet 'kopie van de Theodore Roosevelt schommelstoel', wedden dat je klanten daarvan in de buying mood komen en er een meerprijs voor willen betalen? Of het voorbeeld van de Coca-Cola bij McDonald’s. Je kon vroeger kiezen uit small, medium en large. Vervang medium door normal en de klant bestelt geen small meer met als resultaat 15% meer volume.

Henry Ford
Door meer je rechterhersenhelft te gebruiken wordt je verbeeldingskracht steeds groter en zet je succesvollere campagnes neer. Ga spelen, vertelt Boender, verwerk je propositie in een krachtige visual. En kijk niet alleen naar je eigen business, kijk over de schutting, doe aan branchevervaging; het idee van de lopende band heeft Henry Ford destijds afgekeken van de slachthuizen. En maak je business aantrekkelijker, in de eerste drie seconden moet je al de lust opwekken bij je klant, in welke branche je ook zit. Niet dat flauwe met dat bord buiten van ‘vandaag appeltaart 3,50’, maar ‘vandaag appeltaart volgens Freds recept met appels van boer Eigersma’. Dan zit er ziel in die appeltaart!

Generatie Z
Eigenlijk komt iedereen en alles aan bod in zijn boek, ook . Hij heeft hierover dezelfde visie als ik, namelijk dat command & control in 2020 een gedane zaak is. Generatie Z werkt met sociale netwerken, deze zijn organisch gestructureerd en zij groeien ermee op. Om sociale netwerken staat geen hek, bij bedrijven wel. Generatie Z denkt niet in hiërarchie en afgebakende grenzen.

Boender ziet business als topsport. Als je wilt scoren, moet iedereen zich voor 100% inzetten en leren excelleren, of zoals Tom Peters in mijn favoriete YouTube video zegt: you don’t say, have an average day honey! Alleen daarmee verover je breinpositie. Iedereen moet de weg volgen van IQ naar EQ en daarna naar SQ.

Sprinter
Aangezien ik twintig jaar ervaring heb opgedaan bij commerciële internationale bedrijven en daarna een opleiding heb gedaan, is voor mij heel veel herkenbaar wat Rene Boender schrijft. Daarnaast ben ik een groot fan van de boeken van , , en . Ook de denkbeelden van deze guru’s zijn verspreid over het boek dat vol staat met inspirerende quotes als die van een andere held van mij, : “The secrets of success is learning how to use pain and pleasure instead of having pain and pleasure. If you do that, you’re in control of your life. If you don’t, life controls you.”

Het boek leest als een prettige reis in een sprinter waar wordt omgeroepen: “Goedendag dames en heren, u bevindt zich in de sprinter naar Business Happiness. Wij zullen de volgende tussenstops maken: denk in beelden, ga spelen, vertel verhalen, manage perceptie, wees excellent en verover breinpositie. Onze huiscateraar komt zometeen bij u langs met braincandies om deze reis te veraangenamen. Kijkt u ondertussen rustig om u heen en vooral naar buiten, zet de luiken open en ga op avontuur. Treed buiten uw kaders en sta open voor de constante die verandering heet. Wij nemen u mee op reis en wees niet bang om af en toe op een vreemde trein te spingen als die voorbijkomt.”

Meer weten? Lees het

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in