MarketEAR, ga voor Business Happiness met braincandies!


En dan is er een boek dat je naar binnen wilt zuigen als ware het een zuurtje. ‘Great to Cool’ van Rene Boender is zo’n boek, je krijgt er geen genoeg van. De vele wijsheden die deze topmarketeer op je loslaat zijn enorm. Als groot bewonderaar van het boek ‘Good to Great’ van Jim Collins vertelt auteur Rene Boender dat bedrijven, ondernemers en werknemers in het digitale en social netwerk tijdperk dienen te excelleren, verder moeten gaan dan ‘just great’, coolness is het hoogste ideaal. Het begint met willen veranderen en hiermee je business happiness te vergroten. Van IQ naar EQ en vandaar uit naar SQ (Spirituele Quotiënt); The story you tell, is the product you sell.
Perceptiemanagement
Brain-agent, innovatiefuturist en trendteller Rene Boender was amper twintig toen hij met marketing aan de slag ging bij McCann. De dertig jaar ervaring die hij bij internationale bedrijven heeft opgedaan deelt hij in zijn boek. Hij laat je weten dat presentaties vooral visueel dienen te zijn en geen tekst, je gaat een verhaal vertellen waarbij je ego geen rol speelt. Prachtig is het hoofdstuk over perceptiemanagement. Perceived value vind ik een van de mooiste zaken uit marketing. Een schommelstoel is een schommelstoel, maar als je er nou bij zet 'kopie van de Theodore Roosevelt schommelstoel', wedden dat je klanten daarvan in de buying mood komen en er een meerprijs voor willen betalen? Of het voorbeeld van de Coca-Cola bij McDonald’s. Je kon vroeger kiezen uit small, medium en large. Vervang medium door normal en de klant bestelt geen small meer met als resultaat 15% meer volume.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Henry Ford
Door meer je rechterhersenhelft te gebruiken wordt je verbeeldingskracht steeds groter en zet je succesvollere campagnes neer. Ga spelen, vertelt Boender, verwerk je propositie in een krachtige visual. En kijk niet alleen naar je eigen business, kijk over de schutting, doe aan branchevervaging; het idee van de lopende band heeft Henry Ford destijds afgekeken van de slachthuizen. En maak je business aantrekkelijker, in de eerste drie seconden moet je al de lust opwekken bij je klant, in welke branche je ook zit. Niet dat flauwe met dat bord buiten van ‘vandaag appeltaart 3,50’, maar ‘vandaag appeltaart volgens Freds recept met appels van boer Eigersma’. Dan zit er ziel in die appeltaart!
Generatie Z
Eigenlijk komt iedereen en alles aan bod in zijn boek, ook generatie Z. Hij heeft hierover dezelfde visie als ik, namelijk dat command & control in 2020 een gedane zaak is. Generatie Z werkt met sociale netwerken, deze zijn organisch gestructureerd en zij groeien ermee op. Om sociale netwerken staat geen hek, bij bedrijven wel. Generatie Z denkt niet in hiërarchie en afgebakende grenzen.
Boender ziet business als topsport. Als je wilt scoren, moet iedereen zich voor 100% inzetten en leren excelleren, of zoals Tom Peters in mijn favoriete YouTube video zegt: you don’t say, have an average day honey! Business should be passionate! Alleen daarmee verover je breinpositie. Iedereen moet de weg volgen van IQ naar EQ en daarna naar SQ.
Sprinter
Aangezien ik twintig jaar ervaring heb opgedaan bij commerciële internationale bedrijven en daarna een opleiding NLP Master Practitioner heb gedaan, is voor mij heel veel herkenbaar wat Rene Boender schrijft. Daarnaast ben ik een groot fan van de boeken van Seth Godin, Malcolm Gladwell, Peter Drucker en Tom Peters. Ook de denkbeelden van deze guru’s zijn verspreid over het boek dat vol staat met inspirerende quotes als die van een andere held van mij, Tony Robbins: “The secrets of success is learning how to use pain and pleasure instead of having pain and pleasure. If you do that, you’re in control of your life. If you don’t, life controls you.”
Het boek leest als een prettige reis in een sprinter waar wordt omgeroepen: “Goedendag dames en heren, u bevindt zich in de sprinter naar Business Happiness. Wij zullen de volgende tussenstops maken: denk in beelden, ga spelen, vertel verhalen, manage perceptie, wees excellent en verover breinpositie. Onze huiscateraar komt zometeen bij u langs met braincandies om deze reis te veraangenamen. Kijkt u ondertussen rustig om u heen en vooral naar buiten, zet de luiken open en ga op avontuur. Treed buiten uw kaders en sta open voor de constante die verandering heet. Wij nemen u mee op reis en wees niet bang om af en toe op een vreemde trein te spingen als die voorbijkomt.”
Meer weten? Lees het boek
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid