Inside the industry visit: Koen de Groot (Red Urban)
Ronnie Overgoor interviewde voor de online serie Inside the Industry Koen de Groot, managing director bij Red Urban, over de digitalisering van het vak. ‘Er bestaat nog steeds een scheiding tussen on- en offline bureaus, en nee, de adverteerder loopt niet achter.’
Volgens de Groot wordt het verschil tussen traditionele bureaus en digitale bureaus steeds kleiner. Toch is er nog steeds sprake van on- en offline. ‘Wat je wel ziet is dat de rollen aan het verschuiven zijn. Wij worden steeds vaker gevraagd een centale rol te spelen op campagneniveau.’ Als voorbeeld noemt de Groot de co-creatie campagne die zijn bureau maakte voor Lays, vorig jaar.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisTraditionele bureaus zullen dat ontkennen, die zullen zeggen dat ze online allang in huis hebben... De Groot: ‘Traditionele bureaus hebben nog steeds teveel kennis van externen nodig om deze rol te kunnen vervullen.’
Bestaan er nog fullservice bureaus? ‘Nee, en je kunt je zelfs afvragen of er nog full service digital bureaus zijn. Dat vinden we een lastige kwestie. Je moet jezelf de vraag stellen “wat is digital en hoort daar allemaal bij”. We hebben bijvoorbeeld nog niet de track record voor mobile die we zouden willen hebben, en aan location based zit een hele nieuwe technologie vast. De vraag is steeds: stappen we er in of laten we iemand anders eerst een paar cases bouwen, zodat er een fundament ontstaat waarop we verder kunnen?’
‘We claimen geen frontrunner te zijn, maar zijn er wel steeds snel bij. Dat wordt ook door klanten aan ons gevraagd. Klanten lopen hierin niet achter.’
Mediabureaus missen passie
De Groot: ‘In zijn algemeenheid heb ik geen hoge pet op van mediabureaus. Wel van enkele personen die er rondlopen. Wat ik echt mis bij mediabureaus is de passie voor het mediavak, en daarom vallen de personen die dat wel hebben -en het in de projecten duwen- extra op.’
De uitzendingen zijn ook te zien op Molblog en daarna in dossiervorm terug te vinden op Marketingonline.
Thema’s die nog op stapel staan, zijn: creativiteit online en de meetbaarheid van online.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid