Overslaan en naar de inhoud gaan

Marcom2009: Nederlandse marketeers over authenticiteit

Afgelopen donderdag sprak marketinggoeroe Joseph Pine op Marcom2009. Zijn boodschap over authenticiteit mag ondertussen als bekend…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Afgelopen donderdag sprak marketinggoeroe Joseph Pine op Marcom2009. Zijn over authenticiteit mag ondertussen als bekend worden geacht. Maar hoe kijken Nederlandse marketeers tegen het onderwerp aan? Tijdschrift voor Marketing vier topmarketeers -Hans Hagenaars (ING), Kilian Toorenaar (Marktplaats), Rene Repko (Hema) en Pim van der Feltz (Google)– op het podium uit voor een discussie.

related partner content for mobile comes here

Stephan Fellinger was discussieleider. . Ik heb de uitspraken van Hans Hagenaars (over ING en het Postbankmerk) hieronder gezet:

Hagenaars: ‘Misbruik de term authenticiteit niet door alles maar gewoon te laten zoals het is. ING heeft net een authentiek merk beëindigd. Dat hebben we gedaan naar aanleiding van veranderend klantgedrag. Daar moet je naar kijken, je moet lef hebben.’

ING zit volgens Hagenaars nu in een fase dat de merkkracht van het nieuwe bedrijf zwakker is dan het oude. Maar online gaat het als een speer: ‘Vorige week logden twee miljoen mensen in op onze site. Dat is veranderend klantgedrag.’

Kilian Toorenaar: ‘We hebben ooit eens geprobeerd de kleur van de homepage te veranderen. En we hebben het goed getest, maar de reacties waren zo sterk dat we het al na 1 dag hebben teruggedraaid.’

Hagenaars: ‘Dat herken ik. Klanten zijn zeer behoudend, de meeste zeggen ‘nee, niets veranderen’. En marketeers zijn daarom angstig iets aan te passen. Maar of de leeuw nu blauw of oranje is... ik weet niet of dat de belangrijkste verandering is voor onze klanten.’

Fellinger: ‘Maar het wekt wel veel emotie op.’

Hagenaars: ‘Banken hebben last van een slecht imago en moeten nog dichter bij de klant gaan zitten. Hoe? 70 procent van de Nederlanders houdt een huishoudboekje bij, dus introduceerden we het digitale huishoudboekje. We zijn bezig met een pilot, waarbij 500 huishoudens 3 maanden lang testen online.’

Is het wel geloofwaardig als een bank zoiets aanbiedt? Als er iemand niet goed met geld kan omgaan... Hagenaars: ‘Ja, die opmerking kon ik verwachten en dat is ok. Maar er is massieve belangstelling geweest qua deelname. Feitelijk klantgedrag vinden wij belangrijker dan grapjes in de media, maar we besteden uiteraard ook veel aandacht aan perceptiemanagement.’

Hagenaars: ‘We werken ook aan concretere dienstverlening, met ruimere openingstijden –open op zaterdag en tot 19.00 uur doordeweeks. ING start daarnaast met financiële adviesavonden. Wat dat betreft heeft de crisis ook een louterend effect gehad.’

Over het veranderende medialandschap: ‘Iedereen heeft tegenwoordig haast en dat betekent verlies van zorgvuldigheid in de berichtgeving. We hebben daarom een heel grote pr-afdeling die voor correcte berichtgeving moet zorgen. Niet op controlerende basis, maar een corrigerende. Alles in het kader van perceptiemanagement. Internet zorgt daarnaast voor veel meer klantcontacten dan 10 jaar geleden. Onze communicatie verloopt voor een groot gedeelte online. Ook investeren we fors in televisie en andere traditionele media.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in