Gele kaart voor bloeiende creatieve sector


De commissie oordeelt dat in de creatieve industrie 'de samenhang tekortschiet door een gebrek aan versnipperde doelen en ambities, de afbakening onduidelijk is, de subsectoren te groot in getal zijn, de onderlinge samenwerking ontbreekt, evenals een programmalijn'. Dat meldt Het Parool.
De krant schrijft dat de creatieve sector het juist in deze tijd goed doet. Er kwamen de afgelopen jaren onder meer vierduizend banen bij en er werden miljoenen euro's in geïnvesteerd. Dat is precies wat Den Haag de sector in 2003 toebedeelde, toen onder ambtenaren en politici de creatieve hype volop woedde na een bezoek van bedenker Richard Florida aan Nederland.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMaar volgens de commissie is 'het momentum van 2004 al grotendeels verloren gegaan'. Samengevat: niets mee te beginnen, met die creatieven. De commissie, die onder leiding staat van KPN-topman Ad Scheepbouwer, komt ook met een oplossing: creatieven, kijk eens naar de chemiesector. Die heeft een heuse Regiegroep Chemie, twintig kopstukken uit bedrijfsleven, opleidingen en laboratoria, die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor 'het opstellen en bewaken van een agenda met duidelijke mijlpalen en heldere doelstellingen' voor de chemie.
Daarmee is niet de creatieve industrie, maar de chemie hard op weg 'een parel van de economie' te worden. Ook de voedingsindustrie, de bloemensector en de sociale verzekeringsbranche doen het naar behoren. De creatieve sector niet. 'Ook zij kunnen best een bureau beginnen waar gezamenlijke activiteiten worden ontplooid', vindt Scheepbouwer.
Maar de commissie gaat volgens het Parool-artikel voorbij aan het feit dat de creatieve industrie een verzamelnaam is voor beroepsgroepen die vaak helemaal niets met elkaar te maken hebben: kunstenaars, designers, spelletjesmakers, modeontwerpers, et cetera.
Op de jaarlijkse Creative Company Conference, dinsdag in het Muziekgebouw aan 't IJ, reageerden de aanwezige creatieven massaal afwijzend op de toegekende gele kaart. Saamhorigheid dus, maar dan op een andere manier als Scheepbouwer had gehoopt.
Bron: Het Parool.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid