Overslaan en naar de inhoud gaan

Gele kaart voor bloeiende creatieve sector

Hoewel de creatieve sector de vaandeldrager is geworden van de Nederlandse economie in crisistijd, krijgt ze van een door premier…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De commissie oordeelt dat in de creatieve industrie 'de samenhang tekortschiet door een gebrek aan versnipperde doelen en ambities, de afbakening onduidelijk is, de subsectoren te groot in getal zijn, de onderlinge samenwerking ontbreekt, evenals een programmalijn'. Dat meldt Het Parool.

related partner content for mobile comes here

De krant schrijft dat de creatieve sector het juist in deze tijd goed doet. Er kwamen de afgelopen jaren onder meer vierduizend banen bij en er werden miljoenen euro's in geïnvesteerd. Dat is precies wat Den Haag de sector in 2003 toebedeelde, toen onder ambtenaren en politici de creatieve hype volop woedde na een bezoek van bedenker Richard Florida aan Nederland.

Maar volgens de commissie is 'het momentum van 2004 al grotendeels verloren gegaan'. Samengevat: niets mee te beginnen, met die creatieven. De commissie, die onder leiding staat van KPN-topman Ad Scheepbouwer, komt ook met een oplossing: creatieven, kijk eens naar de chemiesector. Die heeft een heuse Regiegroep Chemie, twintig kopstukken uit bedrijfsleven, opleidingen en laboratoria, die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor 'het opstellen en bewaken van een agenda met duidelijke mijlpalen en heldere doelstellingen' voor de chemie.

Daarmee is niet de creatieve industrie, maar de chemie hard op weg 'een parel van de economie' te worden. Ook de voedingsindustrie, de bloemensector en de sociale verzekeringsbranche doen het naar behoren. De creatieve sector niet. 'Ook zij kunnen best een bureau beginnen waar gezamenlijke activiteiten worden ontplooid', vindt Scheepbouwer.

Maar de commissie gaat volgens het Parool-artikel voorbij aan het feit dat de creatieve industrie een verzamelnaam is voor beroepsgroepen die vaak helemaal niets met elkaar te maken hebben: kunstenaars, designers, spelletjesmakers, modeontwerpers, et cetera.

Op de jaarlijkse Creative Company Conference, dinsdag in het Muziekgebouw aan 't IJ, reageerden de aanwezige creatieven massaal afwijzend op de toegekende gele kaart. Saamhorigheid dus, maar dan op een andere manier als Scheepbouwer had gehoopt.

Bron: Het Parool.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in