Overslaan en naar de inhoud gaan

Leerling basisschool waardeert alcoholreclame

Leerlingen van groep 8 van de basisschool zijn vertrouwd met alcoholreclame op tv. Ze vinden alcoholcommercials bijna zonder uitzondering…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een enquête naar de waardering van alcoholreclame door kinderen op de basisschool, uitgevoerd door studenten van de Hogeschool te Utrecht in samenwerking met STAP. Ongeveer 1 op de 10 kinderen (van 11 en 12 jaar) denkt dat de alcoholreclame voor hen is bedoeld. Meer jongens (19%) dan meisjes (8%) zeggen het getoonde drankje te willen uitproberen na het zien van de reclame. In totaal zijn 20 basisscholen in Utrecht bezocht en zijn 172 kinderen ondervraagd.

related partner content for mobile comes here

Aan alle kinderen zijn vijf reclamefilmpjes voor alcoholhoudende dranken getoond. Het betroffen filmpjes van Heineken, Bacardi rum, Malibu, Baileys en Smirnof Black Ice. De kinderen werden vooraf gevraagd aan te geven welke alcoholreclame ze reeds kenden. De meest genoemde merken waren: Heineken (door 48% van de kinderen genoemd), Bacardi Breezer (26%), Bacardi rum (23%), Grolsch (16%) en Smirnoff Ice (10%).

Ook zeggen ze de reclame grappig te vinden. 'Biertje' van Heineken grappig wordt het meest genoemd, vóór Smirnoff Black Ice.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in