Leerling basisschool waardeert alcoholreclame


Dat blijkt uit een enquête naar de waardering van alcoholreclame door kinderen op de basisschool, uitgevoerd door studenten van de Hogeschool te Utrecht in samenwerking met STAP. Ongeveer 1 op de 10 kinderen (van 11 en 12 jaar) denkt dat de alcoholreclame voor hen is bedoeld. Meer jongens (19%) dan meisjes (8%) zeggen het getoonde drankje te willen uitproberen na het zien van de reclame. In totaal zijn 20 basisscholen in Utrecht bezocht en zijn 172 kinderen ondervraagd.
Aan alle kinderen zijn vijf reclamefilmpjes voor alcoholhoudende dranken getoond. Het betroffen filmpjes van Heineken, Bacardi rum, Malibu, Baileys en Smirnof Black Ice. De kinderen werden vooraf gevraagd aan te geven welke alcoholreclame ze reeds kenden. De meest genoemde merken waren: Heineken (door 48% van de kinderen genoemd), Bacardi Breezer (26%), Bacardi rum (23%), Grolsch (16%) en Smirnoff Ice (10%).
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOok zeggen ze de reclame grappig te vinden. 'Biertje' van Heineken grappig wordt het meest genoemd, vóór Smirnoff Black Ice.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid