Overslaan en naar de inhoud gaan

Ben je FUN of RUN?

Als retailer kun je niet zowel fun als run onder één dak hebben.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Een briefing is een document van soms wel 50 pagina’s. De missie van een creatief is om in die grijze berg dat ene regeltje te vinden dat alles samenvat. Dat kunnen niet zoveel mensen, daarom krijgen ze ook zo goed betaald. Ik ben inmiddels een gemankeerde creatief, maar ik zie het nog steeds als mijn missie om zaken eenvoudiger te maken. Met die grondhouding wil ik het over retail hebben. Een passie van mij en mijn bureau.

related partner content for mobile comes here

Toegenomen onzekerheid levert handel op
Retailspecialisten schrijven hun vingers blauw met sombere columns. Het lijkt wel een trend om de toegenomen onzekerheid te omarmen. Hoe depressiever en onzekerder retailers zijn, hoe groter de hulpvraag, denken ze wellicht. Mijn tegengeluid is dat het helemaal niet zo ingewikkeld is. Je moet één heldere keuze maken; ben ik run of ben ik fun?

Ben je Run?
Run, dat is een winkel waar je zaken haalt die je nodig hebt. Een super, bakker en een drogist bijvoorbeeld. Zorg ervoor dat de basterdsuiker of zilvershampoo altijd, in élk filiaal, op dezelfde plek staat. Ze komen met een boodschappenlijstje binnen en hoe efficiënter ze dat lijstje af kunnen werken, hoeveel meer ze van je houden. Zorg dat je altijd dichtbij bent. Fysiek en met je communicatie. Als dat allemaal goed is geregeld, hebben je klanten zelfs ruimte voor verrassingen en kopen ze meer dan dat er op hun lijstje staat.

Met zo’n winkel versla je de webshop (natuurlijk heb je ook een webshop omdat je altijd dichtbij wilt zijn, maar die webshop zal hooguit 5% van je omzet genereren).

Ben je Fun?
Fun, dat is voor alle winkels die zaken verkopen die je niet nodig hebt. Daar zijn er veel meer van. Schoenen en meubels, of kleding, elektronica, parfum, reizen en boeken. Als die de wedstrijd willen winnen zullen ze de shoppers moeten vermaken. De belevenis wordt ongelofelijk belangrijk. Voor jou tien anderen.

Kan het allebei? Nee, niet onder één dak althans. Als je het wilt, hou het dan gescheiden! Een super kan met pop-up-restaurants zijn kwaliteit bewijzen. Een drogist kan met visagistes in discotheken zijn huismerk promoten. Ik zeg maar wat.

Is het altijd 100% waar? Nee, natuurlijk niet. Een formule als Action tart alle wetten, dus ook deze. Maar ik denk wel dat er genoeg in dit inzicht zit om je formule eens tegen het licht te houden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in