Overslaan en naar de inhoud gaan

De schizofrenie van Paul Jansen

De nieuwe Telegraaf-reclame is geen commercial meer; het is gebral van een partij die rechts van de VVD haar positie kiest.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Liefde voor print en voor kranten in het bijzonder; velen beoordelen dat als heimwee van een oude man. Het oordeel wordt veel ongenuanceerder als ik erbij zeg dat ik een zwak heb voor De Telegraaf. Dat is in mijn ogen het laatste mediabastion dat de belangen van de gewone man verdedigt. Vaak groots en populistisch, soms klein en ontroerend. Het is dan ook geen toeval dat de ongenuanceerde journalistiek van Geen Stijl uit de schoot van de Telegraafredactie voortkwam. Ze voelen over het algemeen de volksaard goed aan.

related partner content for mobile comes here

Nieuwe koers

Ik was benieuwd naar de koers van de nieuwe hoofdredacteur Paul Jansen. De man komt op mij behoorlijk slim over. Zondagmorgen op WNL komt hij genuanceerd over. Hij Maar hij heeft ook een schizofreen kantje, want Jansen heeft (als de koninklijke weg is bewandeld tenminste) het nieuwe filmpje van De Telegraaf goedgekeurd. Een hysterisch en ongenuanceerd egodocument.



 

Ellenlange voice-over
Lees onderstaande binnen 35 tellen:

‘Wij brengen nieuws vanuit het hart. We voelen wat we zeggen en zeggen wat we voelen.

Geven mensen een stem die ze anders niet hebben. Zeggen wat andere mensen niet durven

Maar wat wel gezegd moet worden. Nieuws brengen kan iedereen, maar wij laten zien wat het nieuws betekent. Alle blijdschap, dankbaarheid, verontwaardiging, verwondering, trots. Rechtstreeks uit het hart. Daarom gaan we niets uit de weg. Want voor ons is er geen andere weg. Altijd uit het hart. De Telegraaf.’

Onsamenhangend
Het is onsamenhangend en emotioneel. Dat klopt wel weer als je zegt dat je alles vanuit het hart doet. Intussen zien we journaalbeelden, waaronder een beeld van Donald Trump met een Telegraaf-microfoon onder zijn neus. Op het moment dat de in ademnood komende voice-over zegt ‘dat ie voelt wat ie zegt’, staat er: Zwarte Piet moet blijven. Even later: Rutte zegt sorry.

Na lang vergaderen zijn er twee meningen gekozen waarmee de op-een-na-grootste krant van Nederland zich wenst te onderscheiden: Zwarte Piet moet zwart blijven én Rutte moet op z’n knieën.

Racistisch en onhandig
Of je wil of niet, er zit een racistische ondertoon aan de discussie over Zwarte Piet. Ik vind het op z’n zachts gezegd niet handig om het idiote gedoe rond de Pieten als item te kiezen. Wilders omarmen op de voorpagina en op dezelfde dag in je commercials onze premier op zijn knietjes dwingen, ik vind het wederom niet handig. Donald Trump in beeld brengen als ambassadeur van je ‘gewone man’ verhaal. Dat is meer dan onhandig. Dit is geen commercial meer; het is gebral van een partij die rechts van de VVD haar positie kiest.

Dan kijk ik weer naar Paul Jansen. Dat is geen man die zich er op laat voorstaan dat hij handelt voordat hij heeft nagedacht. Denk ik. Lijkt me. Die man zal er vast met hart en ziel ingaan, maar ‘altijd vanuit het hart’ is een regeltje dat nooit vanuit het hart van de redactie kan komen. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in