Premium

Kijktijd en grp's in tweede kwartaal zwaar onder druk

Tv-exploitanten hadden het moeilijk in het tweede kwartaal van 2018. Dat blijkt uit cijfers van GroupM.

123rf.com

De kijktijd stond ondanks het WK voetbal in het tweede kwartaal zwaar onder druk, zegt Head of Trading van GroupM Remon Buter.

In het avondttijdvak was de daling 9,9 procent ten opzichte van het tweede kwartaal vorig jaar in de doelgroep 20-49. In de maand mei was er zelfs een daling van bijna 15 procent. Buter: ‘Juni compenseert wel, maar ook met het WK daalt de kijktijd nog altijd 5,5 procent.’

Tv-exploitanten hadden het dus moeilijk in het tweede kwartaal van 2018. Ook de vraag naar grp's was geen vrolijk verhaal in het tweede kwartaal. In totaal zijn er 10 procent minder grp's verkocht op de doelgroep 20-49 jaar.

Omdat de inflatie in het tweede kwartaal ongeveer gelijk was, schat GroupM dat de netto groei voor de eerste helft van het jaar nog steeds licht positief is. Maar de media-inkopers constateren ook dat Ster in de niet-eventmaanden flink in netto aandeel verliest. Buter: ‘Dat is het gevolg van het nieuwe beleid en niet-competitieve prijzen voor grotere adverteerders.’

'Dramatische score voor Ster'

De grp-verkoop is ook fors gedaald ten opzichte van het eerste kwartaal. ‘Toen zagen we dat er in het avondtijdvak sprake was van een stabiele vraag. Door het hanteren van hogere werkprijzen en hoger indices kwam de netto markt op een groei uit van circa 7 procent. In april mei verdampte deze netto groei (10 procent in grp’s).’

Buter spreekt van een ‘dramatische score’ voor Ster in de maanden april en mei (index 72 april/75 mei)). ‘Dit maakt Ster enigszins goed in juni.’

GroupM schat dat de netto groei voor de eerste helft van het jaar nog steeds licht positief is, maar constateert dat Ster in de niet-eventmaanden flink in netto aandeel verliest. Buter: ‘Dat is het gevolg van het nieuwe beleid en niet-competitieve prijzen voor grotere adverteerders.’

Juni pakt goed uit voor Ster, waar RTL, Talpa en in mindere mate BrandDeli inleveren.

Talpa TV en Branddeli slagen er het eerste helft wel in om hun  netto bestedingsaandeel in de markt te vergroten.

RTL daalt een paar punten

 Als we naar de marktaandelen in doelgroep 18-24 kijken dan zien we een stijgend marktaandeel bij NPO dankzij het WK.

Talpa TV en BrandDeli groeiden niet in marktaandeel en RTL daalt zelfs een paar punten in aandeel. Talpa TV en Branddeli slagen er het eerste helft wel in om hun netto bestedingsaandeel in de markt te vergroten. 

Het aandeel HDR (waar on demand kijken een onderdeel van is) groeit fors in alle leeftijdsgroepen.

Nauwelijks groei in tweede helft 2018

Voor de tweede helft van het jaar verwacht GroupM (vergelijkend met een goede tweede helft in 2017) nauwelijks tot geen groei. Buter: ‘Door het ontbreken van events zal aandeel van Ster verder teruglopen en ondanks een goede kijkperformance de netto omzet nog verder onder druk komen te staan. Ook Ster radio laat een forse netto daling  zien. Daarmee laait de discussie over de toekomst van de NPO weer op.’

Verder is opvallend dat RTL, ondanks de matige kijkperformance, volgens GroupM profiteert van het Ster-beleid. ‘Dat heeft zelfs de mogelijkheid voor RTL gecreëerd om meer te gaan investeren voor het najaar. Ook BrandDeli en Talpa profiteren en groeien met name in het eerste kwartaal in netto aandeel. In Q2 alleen in april en mei.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie