Een verdienmodel waar je écht aan verdient?

Dick van der Lecq (BoardSupporter) en Valérie Herbert (Springbok Agency) vliegen in de cijfers.

“Ons businessmodel is stuk”

Hoe moet je als bureau nog geld verdienen? Die vraag probeert de Nederlandse reclamelegende Dick van der Lecq op te lossen als consultant voor jonge bureaus. Zit ook dagelijks in de cijfers: Valérie Herbert. Zij leidt als Group CFO van Springbok Agency voortdurend de dans bij bedrijfsovernames. Een gesprek over marges, value based pricing, retainers, en ander financieel lekkers.

Het margeprobleem. Even kijken naar de verdienmodellen van bureaus vandaag. Wat loopt daar mis?

Dick: “Een groot deel van het probleem zit bij de marges. In vier decennia reclame heb ik die enkel maar zien slinken. In Nederland betekent dat: geen media-inkomsten meer, geen opslag van 17,65 procent, geen facturatie voor kosten van derden … De inkomstenstromen kwamen vroeger van overal, je moest moeite doen om daar géén goed draaiend bureau aan over te houden. Vandaag is de situatie helemaal anders: de kaasschaaf is erover gehaald.”  

Valérie: “Ik zie nog steeds bureaus met goede marges, dus er valt wel nog geld te verdienen in onze sector. Maar we zijn als sector een beetje vergeten dat wij degenen zijn die met baanbrekende ideeën komen voor klanten. We moeten de rug rechten en adverteerders erop wijzen dat kwaliteit écht wel een kost heeft. Dat doen we momenteel niet: de angst om klanten te verliezen is enorm groot geworden, we schieten al te vaak in een kramp om te pleasen. Daar komt nog bij dat adverteerders tegenwoordig misschien wel te hoge eisen stellen voor de budgetten die ze hebben. Dat hebben we als agencies mee toegelaten, en is een moeilijke cirkel om te doorbreken.”

Is het vandaag moeilijker om een bureau goed te doen draaien?

Dick: “Er zijn veel meer bureaus, de concurrentie is een pak groter. Vroeger switchten klanten niet zomaar van bureau, omdat er niet zo veel waren. Ondertussen is ons werk ook een beetje commodity geworden. Opdrachtgevers krijgen de houding: ‘als jij het niet doet, zijn er nog andere bureaus, die dit ook kunnen’. De uitwisselbaarheid is groter geworden.”

Valerie: “Ik juich net toe dat er nog veel bureaus worden opgestart, en dat die met veel eigenheid een nieuw verhaal schrijven. Sommige agencies vinden de sweet spot qua verdienmodel: kleine bureaus met niet te veel overhead die heel slim gepositioneerd zijn, bijvoorbeeld. Die maken duidelijk wat ze kunnen en focussen op een niche. Een succesvol bureau bekijkt z’n werk kritisch. We moeten onszelf opnieuw de vraag stellen: hoe lossen we de problemen van onze klanten op? Hoe creëren we waarde? Hoe laten we de kwaliteit primeren? Zo zorgen we ervoor dat ons werk geen commodity wordt.”

Ons werk is te veel commodity geworden.
Dick van der Lecq, agency-consultant

Dit is een stuk van een artikel uit Agency Life magazine 1, verkozen tot Beste Print Magazine op de Content Marketing Awards 2024. Van dat magazine zijn alle exemplaren helaas de deur uit… Maar magazine 2 is in druk, en het past perfect op je salontafel. Wil je een exemplaar bij je thuis? Bestel het hier gratis.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →