Overslaan en naar de inhoud gaan

Geen alcoholreclame op Nickelodeon en Disney Channel vanaf 2025

Meer dan een kwart van de kijkers van deze zenders is minderjarig.
Spongebob
Spongebob op Nickelodeon
Spongebob
Spongebob op Nickelodeon

Vanaf 2025 mogen op de televisiezenders Nickelodeon en Disney Channel geen reclames voor alcoholhoudende dranken meer worden uitgezonden. Dit besluit is genomen door de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (Stiva), dat elk jaar onderzoek laat doen naar welke radio- en tv-zenders zijn aan te merken als jongerenzenders. Het onderzoek werd uitgevoerd door het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Peter de Wolf, directeur Stiva, spreekt van een 'proactieve stap'.

related partner content for mobile comes here

Nickelodeon en Disney Channel mogen geen alcoholreclame uitzenden omdat meer dan een kwart van de kijkers van deze zenders minderjarig is. Stiva gaat hiermee verder dan de Mediawet, die alcoholreclame na 21.00 uur toestaat.

Bereik minderjarigen op sociale media

Jongeren kijken de laatste jaren minder tv, luisteren ook minder radio en zijn meer op sociale media te vinden. Daarom zijn er op sociale media maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat ook hier alcoholreclame niet bij minderjarigen terechtkomt. 'YouTube, Snapchat en Instagram hebben bijvoorbeeld een goed werkend leeftijdsfilter waardoor reclame voor alcoholhoudende dranken niet bij 18-minners terechtkomt', zegt De Wolf. Daarnaast geldt op TikTok een verbod op reclame voor alcoholhoudende dranken.

Ook voor posts waarbij influencers samenwerken met merken van alcoholhoudende dranken is dit leeftijdsfilter beschikbaar. Sinds vorig jaar werkt Stiva met een Influencer Monitoring Tool, waarmee alle posts van influencers snel kunnen worden getoetst aan de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in