Vanaf 2025 mogen op de televisiezenders Nickelodeon en Disney Channel geen reclames voor alcoholhoudende dranken meer worden uitgezonden. Dit besluit is genomen door de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (Stiva), dat elk jaar onderzoek laat doen naar welke radio- en tv-zenders zijn aan te merken als jongerenzenders. Het onderzoek werd uitgevoerd door het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Peter de Wolf, directeur Stiva, spreekt van een 'proactieve stap'.
Nickelodeon en Disney Channel mogen geen alcoholreclame uitzenden omdat meer dan een kwart van de kijkers van deze zenders minderjarig is. Stiva gaat hiermee verder dan de Mediawet, die alcoholreclame na 21.00 uur toestaat.
Bereik minderjarigen op sociale media
Jongeren kijken de laatste jaren minder tv, luisteren ook minder radio en zijn meer op sociale media te vinden. Daarom zijn er op sociale media maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat ook hier alcoholreclame niet bij minderjarigen terechtkomt. 'YouTube, Snapchat en Instagram hebben bijvoorbeeld een goed werkend leeftijdsfilter waardoor reclame voor alcoholhoudende dranken niet bij 18-minners terechtkomt', zegt De Wolf. Daarnaast geldt op TikTok een verbod op reclame voor alcoholhoudende dranken.
Ook voor posts waarbij influencers samenwerken met merken van alcoholhoudende dranken is dit leeftijdsfilter beschikbaar. Sinds vorig jaar werkt Stiva met een Influencer Monitoring Tool, waarmee alle posts van influencers snel kunnen worden getoetst aan de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!