Overslaan en naar de inhoud gaan

NPO moet 50 miljoen meer ophalen uit Ster-inkomsten, RTL en Ad Alliance ‘verbijsterd’

Maatregel komt na het akkoord rond de onderwijsbegroting.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De NPO krijgt de opdracht 50 miljoen extra op te halen uit Ster-inkomsten. Dat blijkt uit het akkoord rond de aanpassingen van de bezuinigingen op onderwijs, waarover bijna drie weken is onderhandeld. 

related partner content for mobile comes here

Het betekent dat er op andere plekken geld wordt weggehaald, onder meer subsidies voor bijscholing en nascholing van medisch specialisten. Maar dus ook de extra Ster-inkomsten. Directeur Frank Volmer laat Adformatie 'dit momenteel te bestuderen'. Of de inkomsten uit de spots moeten komen, of dat de commerciële mogelijkheden voor de Ster nu worden verruimd, is nog niet bekend.

Geen reclame commerciële partijen online

Commerciële partijen mogen momenteel niet adverteren op de online platforms van de publieke omroep. Met de plannen van het kabinet om 100 miljoen euro te bezuinigen op de publieke omroep kijkt de Ster wel naar meer reclamemogelijkheden, zoals adverteren rond podcasts. De belangrijkste missie van Volmer blijft om commerciële partijen wel weer toe te kunnen laten online. 

De Ster is op 1 oktober wel begonnen met reclame op bannerposities, want dat is wel toegestaan. 

Coalitiepartijen tegen verruiming mogelijkheden Ster

VVD-Kamerlid Claire Martens-America lanceerde in november juist een plan voor een 'reclameluwe' publieke omroep zonder ledenomroepen. De coalitiepartijen zien een verruiming van de mogelijkheden voor de Ster niet zitten vanwege marktverstoring.

NDP Nieuwsmedia meldt de genoemde zorgen van de coalitiefracties te ondersteunen, 'omdat private nieuwsorganisaties sterk afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten voor het bekostigen van hun journalistieke activiteiten'. 

Verbijstering bij Ad Alliance/RTL

Ceo Ad Alliance en cco RTL Ton Rozestraten laat weten dat RTL en Ad Alliance ‘verbijsterd’ zijn over deze ontwikkeling. ‘Anders dan de NPO, zijn wij als commerciële omroep volledig afhankelijk van reclame-inkomsten. De commerciële partijen worden direct benadeeld door de 50 miljoen die Ster extra uit de markt moet halen. Daar zit voor ons een hele grote zorg.’

De Tweede Kamer stemt vandaag over het onderwijsakkoord, waarna het naar de Eerste Kamer gaat.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in