Overslaan en naar de inhoud gaan

World Online maakt klassieke communicatiefouten

Internetaanbieder World Online maakt bijna alle fouten die er te maken zijn op communicatiegebied. Het bedrijf is onrustig, afwachtend en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

,,Brink en de voorzitter van de raad van commissarissen moeten zo snel mogelijk een persconferentie beleggen en alles op tafel leggen', zegt directeur G. Hazekamp van pr-bureau Hollander van der Mey. ,,Dat is de enige manier om wat vertrouwen terug te krijgen en in rustiger vaarwater terecht te komen. Maar na de beursgang heeft Brink zich teruggetrokken.'

related partner content for mobile comes here

Door afwachtend te reageren is de schade voor de internetprovider flink gegroeid. ,,Elke keer komt er weer een stukje van de informatie los en staan de kranten vol met negatieve publiciteit. Vervolgens reageert World Online defensief. Dit blijft doorgaan. World Online had direct na de bewuste telefoonvergadering, waarin Brink toegaf voor de beursgang een deel van haar belang te hebben verkocht, volledig openheid van zaken moeten geven', stelt Hazekamp.

Het zal nu alleen nog maar moeilijker worden om de schade te beperken. De advocaat van Brink zal haar volgens Hazekamp adviseren om niets te zeggen, terwijl praten juist nodig is. ,,De tegenstrijdige belangen worden alleen maar groter.'

Volgens M. van der Berg van adviesbureau Van Hulzen heeft het internetbedrijf de beursgang verkeerd voorbereid. ,,Een Engels financieel persbureau heeft de beursgang begeleid en een Nederlands reclamebureau de algemene campagne. Het lijkt me echter heel moeilijk voor een Brits bureau om de Nederlandse pers te doorgronden. Bovendien was de beursgang vanwege de omvang een publieke aangelegenheid. Ze hadden beter een ervaren pr-bureau in de arm kunnen nemen. Mensen die het klappen van de zweep kennen.'

Daarnaast moet het bedrijf volgens Van der Berg open en eerlijk zijn. ,,Ze moeten klip en klare taal bezigen. En niet, zoals in de prospectus, ingewikkelde constructies. Zolang Brink niet reageert op wat er allemaal is gebeurd, zal er onrust blijven. Het bedrijf doet er verstandig aan om de communicatie te organiseren. Het publiek moet duidelijk gemaakt worden welke kant World Online opgaat.'

Er moet volgens Van der Berg een wind van betrouwbaarheid door de onderneming heen. ,,Er moet rust binnen het bedrijf komen.' Maar in plaats daarvan worden nu advocaten in stelling gebracht. ,,De discussie is nog niet afgerond', merkt Van der Berg fijntjes op.

Inmiddels is de positie van World Online-oprichtster Nina Brink verder onder druk komen te staan. Financieel directeur R. Huisman heeft gezegd dat Brink een eigen verantwoordelijkheid heeft wat betreft haar aanblijven of aftreden als bestuursvoorzitter. Vorige week sprak de raad van commissarissen nog het volste vertrouwen uit in Brink. ,,Daar komt geen rust van', aldus Van den Berg. ,,Ze moeten reageren. Niet morgen, maar nu.'

Die reactie laat voorlopig op zich laten wachten nu radiostilte heeft ingelast. ,,Er wordt door de bestuurders niet met de media gesproken', aldus de woordvoerster. ,,Er is recentelijk een statement afgegeven en daar blijft het bij.'
(bron ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in