Overslaan en naar de inhoud gaan

Samen producten introduceren

Nieuwe producten zijn de levensader voor ambitieuze ondernemingen. Ze zijn noodzakelijk voor groei in verkoop, winst en concurrentiekracht.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Want waar de slaagkans van nieuwe producten naar schatting zo'n 50% is, is de slaagkans van allianties op gebied van productontwikkeling slechts 30%. En dat terwijl steeds meer (vooral IT-)organisaties de samenwerking zoeken, om risico's te spreiden, processen te versnellen, investeringen te delen, en gebruik te kunnen maken van elkaars kennis en distributiekanalen.

related partner content for mobile comes here

Toch gaat het dus vaak mis met dergelijke allianties. Er is de laatste jaren veel onderzoek gedaan naar de succesfactoren op gebied van allianties. Zo ook onlangs Sivadas en Dwyer, die uitgaan van het concept van 'coöperatieve competentie', een mix van wederzijds vertrouwen, communicatie en coördinatie. Ze onderzochten de validiteit van dit concept bij allianties in zowel de halfgeleiderindustrie als binnen de gezondheidszorg. Coöperatieve competentie blijkt, niet verrassend, beter te werken bij allianties binnen een onderneming dan bij allianties tussen ondernemingen. Men kent elkaar, en de lijnen zijn kort. Niettemin, ook in het laatste geval zijn wederzijds vertrouwen, communicatie en coördinatie sleutelfactoren voor een succesvolle, gezamenlijke productintroductie.

Hoe bereik je zoiets? Door op zoek te gaan naar een gelijkgestemde partner, waarbij de onderlingen afhankelijkheid goed verdeeld is, door zeer formeel afspraken met elkaar te maken en na te komen, en door controlemechanismes in te bouwen en te respecteren. journal of marketing, jan. 2000

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in