Overslaan en naar de inhoud gaan

Topmanagers: weinig aandacht voor e-business

Doordat het topmanagement onvoldoende investeert in e-business, lopen Nederlandse bedrijven extra inkomsten mis. Zo blijkt dat bedrijven…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Atos ondervroeg in samenwerking met eFocus het management van Top 500 bedrijven uit verschillende sectoren. De resultaten staan in de tweede E-Business Maturity Benchmark, dat inzicht geeft in de huidige mate van volwassenheid van e-business in Nederland.
Ruim 130 topmanagers van uiteenlopende bedrijven werkten aan het onderzoek mee.

related partner content for mobile comes here

Uit de benchmark blijkt dat voor een meerderheid geldt dat de e-business een verantwoordelijkheid is van de marketingafdeling. Veel bedrijven hebben hun e-business echter niet optimaal georganiseerd, terwijl dit een voorwaarde is voor het creëren van nieuwe inkomstenstromen.

Zo blijkt uit het onderzoek dat bedrijven met een volwassen e-businessorganisatie meer online omzet genereren. Deze bedrijven hebben bovendien een hogere klantfocus en kijken beter naar de concurrent. Meer volwassen bedrijven reserveren daarnaast een groter percentage van hun marketingbudget aan online activiteiten. Zo zijn social media bij een meerderheid van deze organisaties integraal onderdeel van de marketingmix.

Weg naar volwassenheid

‘Een goede organisatie van e-business en draagvlak bij de bedrijfstop zijn belangrijke voorwaarden voor zakelijk succes. Uit de benchmark blijkt dat veel bedrijven hierbij nog een lange weg te gaan hebben’, zegt Rob Jorg, principal consultant bij Atos Consulting.

Het onderzoek doet een aantal aanbevelingen die bedrijven in hun groei naar volwassenheid kunnen ondersteunen. Want als online een onderdeel is van de bedrijfsstrategie dan is een volwassen e-business-afdeling noodzakelijk. Zo moet de verantwoordelijkheid voor het e-businessbeleid eenduidig worden belegd. Ook is het van belang initiatieven van de concurrentie op de voet te volgen en de behoeften en verwachtingen van klanten in kaart te brengen. Tevredenheidsonderzoeken en een gerichte inzet van social media kunnen de dialoog met klanten versterken.

De whitepaper is te downloaden op de (na achterlaten contactgegevens)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in