‘Nederlander in zichzelf gekeerd’


De WaardenMonitor is een wetenschappelijk onderzoek dat communicatieprofessionals inzicht wil geven in de persoonlijke waarden van Nederlanders en de waarden die zij toekennen aan media en merken.
Volgens de Sanoma WaardenMonitor wordt Nederland 'steeds egocentrischer en banger'. Dat bleek al bij de vorige meting in 2006 en dat blijkt nu nog sterker. Terroristische dreiging, een politieke moord en het immigratiedebat waren er in 2006 de oorzaak van. De recessie en maatschappelijke gebeurtenissen, zoals de opkomst van Wilders, hebben die gevoelens in 2010 versterkt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe Nederlander wil niet te veel opvallen, is individueel georiënteerd en wil blijven genieten van zijn leven. 'Conformisme, je aanpassen, en het verlangen naar een zorgeloos bestaan kenmerken de huidige maatschappij', zegt Dirk Sikkel, hoogleraar aan de UvA en betrokken bij het onderzoek.
Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederlanders meer waarde hechten aan relaties en vriendschappen. En dan gaat het niet om het traditionele gezinsleven, dat is juist minder belangrijk geworden.
De Sanoma WaardenMonitor is uitgevoerd in samenwerking met Sixtat, Prof. Dr. D. Sikkel. Het veldwerk voor het onderzoek heeft plaatsgehad van 28 april tot en met 5 mei 2010 op het internetpanel van SSI. De totale steekproef was bij benadering gelijk verdeeld naar mannen en vrouwen. Aan het onderzoek hebben 783 personen deelgenomen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid