Overslaan en naar de inhoud gaan

Philips-campagne: Wake up the Town

Philips deelt Wake-up Lights uit aan de bewoners van het stadje Longyearbyen, op een van de noordelijkste plekjes ter wereld.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In het stadje Longyearbyen -op Spitsbergen- is in de winter maanden lang geen zon. Philips bedacht dat de bewoners wel wat extra licht konden gebruiken. De bewoners mogen de lamp uitvoerig testen. De bevindingen van 200 bewoners van de nederzetting worden gebruikt als onderzoeksgegevens en worden ook vastgelegd in een documentaire over het donkere leven in het stadje. De befaamde filmer Dough Pray maakt de documentaire, plus een vijftal films over de bewoners.

related partner content for mobile comes here

Tribal DDB Amsterdam ontwikkelde het concept van dit experiment, een en een , waar ook de muis voorzien is van een warme handschoen.

Op de site is informatie over het stadje te vinden, profielen van de bewoners die de lamp gebruiken en natuurlijk over de lampen zelf. Gedurende de test is via datacapture vrijwel dagelijks op de site te zien hoe de bewoners met de lampen zich voelen als ze opstaan. Op de site zijn verder allerlei video's te vinden, niet alleen van bewoners, maar ook van lichttherapie-expert en Philips-senior application scientist Dan Adams.

Art director Mariota Essery en copy writer Paul Fraser, beide aan het hoofd van het creatieve team: 'Licht heeft grote invloed op hoe we slapen en wakker worden. Om dit te tonen, wilden naar een plek gaan waar extreme lichtlevels een belangrijke invloed op mensen hebben. Die plaats is Longyearbyen, de noordelijkste plaats op de planeet. Het experiment is erg Philips, erg simpel. We geven een licht waarmee je kan ontwaken, aan een stadje dat geen licht heeft om te ontwaken. Doug Pray, de bekende documentairemaker en director van Art & Copy (een film over advertising en inspiratie) hoorde van ons idee en wilde meedoen. Eigenlijk is dit een social media-experiment met een echte community van mensen die er het hart van is. Het zijn geen acteurs, en ze worden niet betaald. Ze zij vrij om te zeggen wat ze denken. Het project is een goed voorbeeld van een idee dat uitgerold wordt over allerlei media, specifiek social media.'

Creatief Directeur Chris Baylis over het project: 'We weten niet wie enthousiaster is; Philips of Tribal DDB Amsterdam. Het is een sterk concept, maar ook geweldig om een klant te hebben die ons de vrijheid geeft.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in