Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlanders slordig in wachtwoorden en onwetend over online zoeken

Gisteren kon je lezen op Marketingonline.nl dat de meeste jongeren maar wat doen als ze zoeken met Google. 41 procent weet niet eens wat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gisteren kon je lezen op dat de meeste jongeren maar wat doen als ze zoeken met Google. 41 procent weet niet eens wat een gesponsorde link is. En uit ander onderzoek blijkt dat de helft van de Nederlanders slordig omspringt met online wachtwoorden.

related partner content for mobile comes here

Het eerste (wetenschappelijke) onderzoek werd verricht door Viola Heijnemans en staat in het oktobernummer van Tijdschrift voor Marketing. Uit haar onderzoek komt naar voren dat de veel jongeren geen weet hebben van gesponsorde links, de betekenis en de plaats ervan binnen de zoekresultaten. 41 procent van de respondenten kan niet vertellen wat een gesponsorde advertentielink is.

Een deel van de respondenten denkt bijvoorbeeld dat een link gesponsord is als het zoekwoord vet gedrukt staat. Een ander is van mening dat alleen de rechterkant betaald is, weer anderen denken dat alleen de ‘dikgedrukte topadvertenties gesponsord zijn’.

De mate van betrokkenheid heeft ook weinig invloed op het klikken op gesponsorde of niet-gesponsorde links. Heijnemans: ‘Het bewustzijn van mensen blijkt niet mee te spelen. Mensen klikken zonder erbij na te denken, ze doen gewoon wat.’

Heijnemans ontdekte ook dat er nog maar weinig wetenschappelijk onderzoek was verricht naar dit onderwerp. ‘Alleen wat oppervlakkig kwalitatief onderzoek. Dat is opmerkelijk gezien de grote hoeveelheid niet-wetenschappelijk onderzoek dat is gedaan naar zoekgedrag op internet.’ Wetenschappers branden zich volgens de onderzoekster liever niet aan al te commerciële onderwerpen. ‘Ze onderzoeken liever maatschappelijke vraagstukken, maar lopen ook gewoon achter.’

Wachtwoordnonchalance

En uit onderzoek van Memo2, in opdracht van Digivaardig & Digibewust, blijkt dat de helft van de Nederlanders nonchalant omspringt met wachtwoorden. Er wordt weinig gewisseld en vaak worden gemakkelijk te achterhalen wachtwoorden gebruikt, zoals de eigen naam in combinatie met de geboortedatum.

De meest voorkomende combi’s: de eigen naam of die van de partner of kind (26 procent), wachtwoorden die te maken hebben met speciale datum zoals een huwelijk of geboorte (18 procent) en de naam van een huisdier (14 procent).

Digivaardig & Digibewust is een samenwerkingsverband tussen bedrijfsleven, overheid en maatschappelijke organisaties . Het platform wil het aantal mensen zonder digitale vaardigheden terugbrengen en verantwoord en veilig gebruik van digitale middelen stimuleren.
Het programma wordt gesteund door zowel overheid (ministerie van Economische Zaken en de Europese Commissie) al de bedrijven KPN, UPC, Microsoft, NVB, IBM, NVPI, SIDN en Ziggo.

Het platform organiseert deze week de . 30 procent van de Nederlanders vindt het namelijk lastig om een nieuw wachtwoord te verzinnen. Met de online Wachtwoord Wisselaar op www.wisseljewachtwoord.nl kun je een uniek, sterk en veilig wachtwoord kiezen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in