Nederlanders slordig in wachtwoorden en onwetend over online zoeken


Gisteren kon je lezen op Marketingonline.nl dat de meeste jongeren maar wat doen als ze zoeken met Google. 41 procent weet niet eens wat een gesponsorde link is. En uit ander onderzoek blijkt dat de helft van de Nederlanders slordig omspringt met online wachtwoorden.
Het eerste (wetenschappelijke) onderzoek werd verricht door Viola Heijnemans en staat in het oktobernummer van Tijdschrift voor Marketing. Uit haar onderzoek komt naar voren dat de veel jongeren geen weet hebben van gesponsorde links, de betekenis en de plaats ervan binnen de zoekresultaten. 41 procent van de respondenten kan niet vertellen wat een gesponsorde advertentielink is.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEen deel van de respondenten denkt bijvoorbeeld dat een link gesponsord is als het zoekwoord vet gedrukt staat. Een ander is van mening dat alleen de rechterkant betaald is, weer anderen denken dat alleen de ‘dikgedrukte topadvertenties gesponsord zijn’.
De mate van betrokkenheid heeft ook weinig invloed op het klikken op gesponsorde of niet-gesponsorde links. Heijnemans: ‘Het bewustzijn van mensen blijkt niet mee te spelen. Mensen klikken zonder erbij na te denken, ze doen gewoon wat.’
Heijnemans ontdekte ook dat er nog maar weinig wetenschappelijk onderzoek was verricht naar dit onderwerp. ‘Alleen wat oppervlakkig kwalitatief onderzoek. Dat is opmerkelijk gezien de grote hoeveelheid niet-wetenschappelijk onderzoek dat is gedaan naar zoekgedrag op internet.’ Wetenschappers branden zich volgens de onderzoekster liever niet aan al te commerciële onderwerpen. ‘Ze onderzoeken liever maatschappelijke vraagstukken, maar lopen ook gewoon achter.’
Wachtwoordnonchalance
En uit onderzoek van Memo2, in opdracht van Digivaardig & Digibewust, blijkt dat de helft van de Nederlanders nonchalant omspringt met wachtwoorden. Er wordt weinig gewisseld en vaak worden gemakkelijk te achterhalen wachtwoorden gebruikt, zoals de eigen naam in combinatie met de geboortedatum.
De meest voorkomende combi’s: de eigen naam of die van de partner of kind (26 procent), wachtwoorden die te maken hebben met speciale datum zoals een huwelijk of geboorte (18 procent) en de naam van een huisdier (14 procent).
Digivaardig & Digibewust is een samenwerkingsverband tussen bedrijfsleven, overheid en maatschappelijke organisaties . Het platform wil het aantal mensen zonder digitale vaardigheden terugbrengen en verantwoord en veilig gebruik van digitale middelen stimuleren.
Het programma wordt gesteund door zowel overheid (ministerie van Economische Zaken en de Europese Commissie) al de bedrijven KPN, UPC, Microsoft, NVB, IBM, NVPI, SIDN en Ziggo.
Het platform organiseert deze week de Wachtwoord Wissel Week. 30 procent van de Nederlanders vindt het namelijk lastig om een nieuw wachtwoord te verzinnen. Met de online Wachtwoord Wisselaar op www.wisseljewachtwoord.nl kun je een uniek, sterk en veilig wachtwoord kiezen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid