Overslaan en naar de inhoud gaan

Boekrecensie: ‘Mediaplanning’ [Mobile Marketing]

Onlangs is het zeer toegankelijke boek ‘Mediaplanning’ verschenen, waarin alle facetten mediaprocessen en -kanalen aan bod komen, zoals…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Onlangs is het zeer toegankelijke boek ‘Mediaplanning’ verschenen, waarin alle facetten mediaprocessen en -kanalen aan bod komen, zoals de mediabriefing, het selecteren van de mediumtypen aan de hand van de mediumbeoordelingscriteria, media- en planningsschema, budgetverdeling tot media-inkoop.

related partner content for mobile comes here

Daarnaast geeft dit boek inzicht in de mediawereld met daarin de rol van het mediabureau, media-onderzoek en de processen voorafgaand aan de mediaplanning zoals marketing en marketingcommunicatie is essentieel. Het boek wordt voornamelijk gebruikt voor educatieve doeleinden in het Hoger Onderwijs, maar is ook erg interessant voor mensen, die reeds in de media werken.

In het boek wordt ook een hoofdstuk aan Mobile Marketing besteed.

Het hoofdstuk Mobile Marketing is onderverdeelt in Het Aanbod, Mobiel als Medium en Ontwikkelingen mobiele marketing. Helaas is in het boek maar 1 case meegenomen: Red Bull Mobile Ticketing. Een hele mooie case, waarvoor trouwens mijn oude werkgever toentertijd een gouden Spin Award heeft gewonnen. Deze case is echter wel weer reeds uit 2006. Jammer dat er in dit net verschenen boek geen recentere case is gebruikt.
De voor- en nadelen van het inzetten van Mobiel Marketing lijkt ook wat achterhaald. Zo wordt als nadeel de trage opmars van het mobiele internet genoemd, terwijl in diverse media de laatste maanden te lezen is dat de groei van mobiel internet juist explosief is. Onderzoeksbureau MarketResponse kwam vorige maand met cijfers dat het mobiel internetgebruik in 12 maanden zelfs bijna met 50% is gegroeid (zie: ).

Bij de nadelen van Mobile Marketing wordt ook genoemd dat veel mensen hun Bluetooth hebben uit staan wegens veiligheidsredenen. Naar mijn mening hebben veel consumenten hun Bluetooth uitstaan om hun batterij te besparen of omdat ze gewoonweg er geen voordeel in zien(bv geen carkit).

Feiten en cijfers in de Media- en Marketingwereld veranderen snel en daarom is een deel van het papieren boek snel achterhaald. Dit probleem is opgelost door de bijhorende website, waarmee je met je boekcode aanvullende informatie kan vinden. Op waren er op deze website nog geen (Mobile Marketing) Cases beschikbaar, maar ik ga er van uit dat de auteur deze in de nabije toekomst nog gaat publiceren.
Het 236 bladzijden tellende boek van Babs van Teylingen-Geerlings is voor 25 euro bij diverse online boekhandels te koop. Meer informatie is de vinden op de website van uitgeverij

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in