Overslaan en naar de inhoud gaan

Social branding nog in kinderschoenen

Volgens een grote kop in de Adformatie bemoeilijkt Hyves social branding. Wie verder leest, komt erachter dat kop en inhoud van het stuk…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens een grote kop in de bemoeilijkt Hyves social branding. Wie verder leest, komt erachter dat kop en inhoud van het stuk ver uiteenlopen. Hiermee bevestigt de Adformatie haar imago als roddelblad. Maar, zoals iedereen weet, hebben we de roddelbladen ook nodig. En, laten we eerlijk zijn, doe ik nu niet exact hetzelfde? Om dit goed te maken zal ik mijn titel nader toelichten.

related partner content for mobile comes here

Volgens van Universal Media scoort Nederland opmerkelijk laag als het gaat om het percentage internetters dat via een online sociaal netwerk lid is van een brand community. Van degenen wereldwijd die deelnemen aan een brand community ligt het percentage dat positiever over het merk gaat denken in Nederland ook nog eens veel lager dan elders. Kortom: brand communities werken in Nederland een stuk minder goed. Hoe komt dit? In het artikel in de Adformatie krijgt Hyves de schuld. Dit lijkt wel erg kort door de bocht. Er wordt hier volledig voorbijgegaan aan de drivers binnen social branding.

Er is de afgelopen jaren veel geschreven over de veranderende manier van communiceren in het digitale (lees: sociale) tijdperk. Interactie en viraliteit zijn hierbij breed omarmde begrippen. Waar online campagnes vroeger bestonden uit simpele banners, worden nu uitgebreide social games op Hyves opgezet, of creëert het merk een eigen online platform van relevantie. Denk hierbij aan zoals Nike+ of Amstel Teamlink.

Gegeven deze ontwikkelingen, wat zijn nu de drivers binnen social branding? Of nog specifieker: hoe kun je als merk ervoor zorgen dat consumenten structureel in een door jouw gecreëerde (online) omgeving willen zijn? Allereerst door online relevant te zijn en te blijven. Dit vereist 24/7 denken. Daarnaast zul je onder je fans ambassadeurs moeten vinden en die zul je een podium moeten bieden. Helaas zien we in de huidige brand communities te weinig gebeuren wat de ‘Nederlandse internetter’ boeit en aantrekt. Volgens internationaal is eenderde geen lid meer van een brand fanpage wegens oninteressante content, lage gepercipieerde waarde van deze content of ontevredenheid over de frequentie van de communicatie.

Langlopende brand utilities zijn dus nog te weinig zichtbaar op sociale netwerken. Dit vraagt namelijk om een lange adem van de marketeer, die nog steeds vaak in campagnes denkt. Niet dat merken met social campagnes niet succesvol kunnen zijn. Veel Hyves campagnes zijn de afgelopen jaren in de prijzen gevallen. Samen met Metrixlab heeft Hyves vorig jaar een tool ontwikkeld dat het effect van een social campagne op de merkparameters (bekendheid, overweging en voorkeur) bepaalt: de . Verschillende ACE Social onderzoeken hebben het succes aangetoond van Hyves-campagnes.

Voor het succesvol maken van een brand community is echter meer nodig. Nogmaals, relevantie is hierbij key. De marketeer zal buiten haar gebaande paden moeten gaan om tot een structurele relatie te komen met haar consumenten. En hoewel ik geloof dat hier een goede rol voor Hyves of Facebook is weggelegd, zal de bereidheid en inspanning toch echt van het merk zelf moeten komen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in