Overslaan en naar de inhoud gaan

Tentoonstelling: Branding Beatrix

Ter gelegenheid van de troonswisseling start op donderdag 25 april in het Museum voor Communicatie de presentatie Branding Beatrix…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Over de tentoonstelling:

related partner content for mobile comes here

Beatrix is jarenlang het boegbeeld van ons koninkrijk geweest. Vanaf het begin van haar regeerperiode heeft ze duidelijk voor ogen hoe ze als koningin wil worden neergezet. Als in 1981 een postzegel met de nieuwe vorstin moet worden geïntroduceerd, maakt ze een opvallende keuze die de traditie verbreekt. Het ontwerp van Peter Struycken, een portret in stippen, zet haar modern, tijdloos en afstandelijk neer. Het vormt de eerste verbeelding van het merk Beatrix.

Door consequent en gedisciplineerd aan dit beeld vast te houden, is ‘Beatrix’ uitgegroeid tot een sterk beeldmerk. Maar hoe groot was haar eigen invloed op de ontwikkeling hiervan? Verliep alles bij toeval, met een beetje regie of volgens een uitgekiende strategie?

Branding Beatrix toont verschillende markante voorbeelden die invloed hebben gehad op de ontwikkeling van de beeldvorming rond Beatrix. Van haar optredens bij rampen of staatsbezoeken tot gebeurtenissen in haar privéleven. Naast diverse foto’s, films en cartoons presenteren we twee nieuwe werken van kunstenaar Diederick Kraaijeveld. Hij portretteerde eerder al prominente figuren waaronder een aantal leden van het Koninklijk Huis, afgebeeld in monumentale assemblages van gevonden sloophout. Speciaal voor Branding Beatrix maakte hij in opdracht van het museum twee nieuwe beelden die geïnspireerd zijn op de postzegel van Struycken. Een ontwerp in sloophout, in de lijn van zijn signatuur, en een beeld dat uitsluitend uit spijkers bestaat, een bijzondere weergave van het moderne karakter van het merk Beatrix.

In een achttal vitrines zijn de ontwerpen van de inhuldigingspostzegels en frankeerzegels van Wilhelmina, Juliana en Beatrix te zien. Een verrassende primeur vormen de geselecteerde èn afgewezen ontwerpen van de inhuldigingspostzegel van de nieuwe koning, die nog nooit eerder aan publiek getoond zijn getoond.

Tot slot presenteren ze een selectie van de beste inzendingen van de wedstrijd uitgeschreven door Nickelodeon en NRC Handelsblad; kinderen uit het hele land schreven grappige en ontroerende brieven aan de nieuwe koning.

Ter gelegenheid van de start van Branding Beatrix op 25 april staat ook een editie van het Communicatiecafé in het teken van Beatrix. Lukas Burgering, auteur van ‘Ik zal handhaven’, en Julius Vermeulen, Adviseur Visuele Communicatie Merkmanagement bij PostNL, gaan dieper op het onderwerp in. Reserveren kan via aanmelden@muscom.nl.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in