Overslaan en naar de inhoud gaan

De 10 meest ontwikkelde app functionaliteiten van vandaag de dag. Welke maken het verschil?

Bijna iedere mobiele app die vandaag de dag op de markt verschijnt bestaat uit vergelijkbare schermen, kleurenschema's, lijsten,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat dat betreft zijn ze weinig onderscheidend ten opzichte van elkaar. Daarnaast moet een app natuurlijk goed kunnen reageren op toestel-specifieke knoppen en verse data uit een back-end systeem of CMS kunnen laden. Tot zover allemaal redelijk standaard. Echter naast deze basis beginselen, zijn er ontelbaar veel andere mogelijkheden om extra functionaliteiten in apps te integreren. Naar aanleiding van een onderzoek met meer dan 30 verschillende apps geven wij antwoord op de vraag welke functionaliteiten het meest worden gebruikt in apps en welke functionaliteiten zijn de echte “must haves” die echt bijdragen aan een betere gebruikerservaring?

related partner content for mobile comes here

De functionaliteit om informatie te lezen, te bekijken en te delen:

1. Over het algemeen is het scherm van een mobiel toestel een stuk kleiner dan dat van een computer of televisie. Hierdoor is het een grotere uitdaging om een goed overzicht te creëren. Door slechts zeer beknopt informatie te tonen en een “read more” optie te bieden kan de gebruikers meer lezen van het onderwerp van zijn keuze. - Voorbeelden: Reed Elsevier, Al Jazeera, RTL Sizz

2 Uit onderzoek is geblekendat iemand die een filmpje bekijkt in een app dit aandachtiger doet dan het lezen van een tekst of het bekijken van een plaatje. Bovendien worden filmpjes vaak grotendeels afgekeken. Dit biedt merken en nieuwszenders een goede mogelijkheid om mensen te informeren, te vermaken en aan zich te binden! - Voorbeelden: Ajax, UPC, Aljazeera, RTL Sizz.

3 Men vindt het belangrijk om informatie te kunnen delen. App gebruikers blijken bijna 25% van hun tijd aan sociale netwerk apps of de Facebook app te besteden. Merken springen hier op in door hun marketing bereik uit te breiden door gebruikers in staat te stellen om hun boodschap te delen via e-mail, WhatsApp en sociale media. Andersom kan ook: Marketeers kunnen via Facebook advertenties plaatsen voor hun app om op deze manier meer downloads van hun app te genereren. Voorbeelden: ADMC, APP Film, RTL Sizz

Functionaliteit om te personaliseren:

4 Met een scherm om in te loggen of de optie om te registreren kan de gebruiker zijn apps personaliseren en beveiligen. In het geval van bankieren, winkelen of e-commerce applicaties, dient een inlogscherm als veiligheidsmaatregel. Met personaliseren kan een gebruiker informatie invoeren zoals bijvoorbeeld geslacht, leeftijd, interesses of favorieten en GPS-locatie. Aan de hand van deze informatie kunnen gepersonaliseerde push-notificaties naar de gebruiker worden verstuurd. Voorbeelden: Rabobank, Abel, Kruidvat, VakantieVeilingen

5 Overal waar je kijkt, is reclame. Met name in gratis aangeboden apps wordt veel reclame getoond waarmee bedrijven de ROI van hun app verbeteren. Deze zogenaamde in-app reclame is een bewezen effectieve manier om mobiele gebruikers te bereiken. Voorbeelden: Telegraaf, Sizz

Communiceren en dialoog voeren:

6 Door middel van push berichten kan de gebruiker gewaarschuwd worden dat er op een bepaald moment iets voor hem relevants is om te bekijken in de app. Als de gebruiker aangeeft graag push berichten te willen ontvangen dan verschijnt dit type berichten op het start scherm van het toestel. Berichten kunnen naar iedereen worden verstuurd, met of zonder gebruik van filtering en gebruikerssegmentatie maar ook naar slechts een ​​enkele gebruiker.. Voorbeelden: Nieuws apps zoals NOS, RTL & Telegraaf, maar ook Kruidvat, VakantieVeilingen, RTL Sizz

7 Gebruikers kunnen via een app foto- en videomateriaal delen met bijvoorbeeld de redactie van een nieuwszender of een klantenservice. Dat kan gaan om bijvoorbeeld lokaal nieuws tot de mogelijkheid voor klanten van een verzekeraar zoals Interpolis om foto’s van het ongeluk mee te kunnen sturen als bijlage van de schadeclaim die ze indienen. Deze functionaliteit wordt ook ingezet om algemene feedback te genereren van gebruikers of waarbij gebruikers een forum wordt geboden om kennis te delen. Voorbeeld: Al Jazeera, Interpolis.

Achter de schermen:

8 De mogelijkheid om het gedrag en gebruik te monitoren binnen een app blijft meestal onopgemerkt door gebruikers, maar is des te waardevoller voor app-ontwikkelaars. Naast alle opmerkingen die worden opgeslagen in de app stores, biedt in-app analytics belangrijke informatie voor bijvoorbeeld updates en verlengt het de levensduur van de app.

9 Bij iedere upgrade van een app wordt deze nieuw leven ingeblazen. Een upgrade biedt bijvoorbeeld nieuwe functionaliteiten, oude fouten zijn opgelost en de app is geschikt gemaakt voor nieuwe toestellen of besturingssystemen.

Met automatisch versiebeheer zorgen app-ontwikkelaars ervoor dat gebruikers altijd de laatste beschikbare app gebruiken. Door de integratie van deze functionaliteit wordt altijd automatisch de versie van de app gecontroleerd bij het opstarten ervan. Bij een update ontvangen gebruikers een melding waarbij men de optie heeft om gedwongen, ongedwongen of “later” een update uit te voeren.

10 Grotere organisaties moeten vaak voor meerdere verschillende merken communiceren. Marketeers willen idealiter graag een eigen app voor ieder merk maar dat is te kostbaar. Vaak blijkt dat de apps qua functionaliteit kunnen worden gestandaardiseerd maar dat ze ook vaak worden aangepast aan specifieke (merk)behoeften. Door eenmalig een basis app te ontwikkelen (een skinnable ontwerp) kan er tijd- en geldwinst wordt behaald als er bij een enkele wijziging de wijziging voor alle merken tegelijk wordt uitgevoerd. Voorbeelden: EMESA: Vakantieveiligen & Aladoo; SNS REAAL: SNS Bank, Regiobank & ASR.

Wat komt hierna?

Apps hebben de toekomst en nieuwe functionaliteiten zullen altijd ontwikkeld worden. Denk aan in-app-betalingen, persoonlijke ‘clouds’, gesynchroniseerd tweede scherm gebruik, intelligenter gebruik van de GPS-locaties en demografische gegevens of gedrag van de app gebruiker. De smartphone is het meest persoonlijke apparaat van een consument en we verwachten dat de toekomstige apps hier nog meer op in zullen spelen. De volgende generatie apps die wordt gebouwd zal nog beter in staat te zijn om op de gewoontes, wensen en interesses van de gebruiker in te spelen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in