‘Standaardwerk voor branding’
Deze editie van Branding NL is geen update van de eerste editie die in 2008 verscheen. Mosmans: ‘Het is een veel dikker boek geworden.’ Op de vraag of alles anders moest in het boek, antwoordde Mosmans: ‘Onderwerpen als merkenportfolio zijn vrij constant in hun ontwikkeling gebleven. Maar er zijn ook nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied, zoals neuromarketing. Daar besteden we in het boek aandacht aan, in tegenstelling tot de eerste editie.’
Er zijn vele nieuwe auteurs bijgekomen, in totaal hebben zo’n 60 marketing- en merkenprofessionals aan het boek bijgedragen. Er staan veertig verschillende visies op ‘modern merkmanagement’ in.
Mosmans zei bij de presentatie dat het bij branding niet langer gaat over de ‘name of the game’, maar over de ‘game of the name’. ‘Het hele proces van een bedrijf om merken te creëren en ontwikkelen.’ Merken zijn zo belangrijk geworden voor consumenten, gaf Mosmans aan omdat ze hen helpen beslissingen te nemen. ‘Maar dat geldt natuurlijk ook voor bedrijven zelf.’
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaZoals Mosmans eerder in Adformatie schreef: ‘Moderne merken geven richting en betekenis aan het denken en doen van zowel aanbieders als vragers in een markt.’ Het boek moet strategische en praktische handvatten voor het merkmanagement van vandaag de dag geven. Andy Mosmans is duidelijk als hem wordt gevraagd: ‘Het dient het standaardwerk over branding te worden.’
Hij reikte dinsdag in Rotterdam het eerste boek uit aan Rolf van Woerkom, de cmo van Zwitserleven en 27 jaar klant van het bedrijf van Mosmans.
Mosmans is trots op de samenwerking met de 60 mensen voor het boek. En ook Van Woerkom erkent dat samenwerking belangrijk is.
Van Woerkom leerde het 25 jaar geleden al als brandmanager van Blue Band, het draait om de drie C’s: de C van clear (duidelijk), consistent en continue. ‘Wil je een merk neerzetten, dan draait het altijd om deze drie C’s.
Bij die laatste C gaat het volgens Van Woerkom vaak mis. ‘Te veel merken wisselen te snel van bureau. Bevalt een campagne niet, dan wordt al snel naar een nieuw bureau gezicht. Terwijl branding juist gebaat is bij een continue samenwerking.’
[Fotografie: Rob Jacobs]
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid