Communicatiesector positief, ondanks crisis


Ondanks roerige economische tijden voorziet 68 procent van de communicatieprofessionals geen negatieve gevolgen voor het personeel op hun afdeling of bij hun bureau. Ongeveer één op de vijf communicatieprofessionals verwacht dat hun afdeling en/of bureau in 2013 in omvang toeneemt, de helft voorziet geen verandering. Ruim driekwart maakt zich dan ook geen zorgen over het eigen dienstverband. Een kwart van de respondenten met een managersfunctie voorziet zelfs een groei in werkzaamheden. En 63 procent van de ondervraagde communicatieprofessionals verwacht dat hun orderportefeuille stijgt dit jaar.
Meer met minder
Tegelijkertijd verwacht een groot deel van de ondervraagden (41 procent) dat er in 2013 minder uitgegeven wordt aan marketing en communicatie binnen de eigen organisatie in vergelijking met vorig jaar. En 52 procent verwacht voor dit jaar ‘meer met minder’ te gaan doen. 30 procent van de ondervraagden verwacht dit jaar geen wijzigingen in de budgetten.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Focus op sociale media
Sociale media zoals Facebook en Twitter zijn nog steeds hot. 2013 is volgens de professionals het jaar waarin de focus van de communicatieprofessional ligt op de inzet van sociale media. 84 procent van de ondervraagden heeft deze media een vaste plek gegeven binnen de communicatiemiddelen die zij inzetten. Sociale media worden vooral gebruikt om te zenden en te monitoren, minder voor dialoog en bijvoorbeeld cocreatie.
Het CommunicatiePanel is een initiatief van Logeion, beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals, en onderzoeksbureau DirectResearch. Het panel bestaat uit communicatieprofessionals van alle niveaus en alle vakspecialismen. Elk jaar vindt onder de leden van dit panel een onderzoek plaats naar trends in het communicatievak. Lees hier het complete onderzoeksrapport.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid