Overslaan en naar de inhoud gaan

Selexyz vraagt surseance aan

Bekend is geworden dat Selexyz surseance van betaling heeft aangevraagd. Een trieste constatering dat dit mooie merk straks uit het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bekend is geworden dat surseance van betaling heeft aangevraagd. Een trieste constatering dat dit mooie merk straks uit het straatbeeld zal verdwijnen. Tegelijkertijd bewijst het eens te meer dat bestaansrecht niet totstandkomt obv een mooie visuele uitstraling, maar meer dan ooit wordt gevormd door de werkelijke meerwaarde die een merk voor haar klanten biedt. En daarin is Selexyz duidelijk tekort geschoten.

related partner content for mobile comes here

De situatie van Selexyz heeft veel weg van de metafoor van de 'kokende kikker'. Zet een kikker op een steen in een pan met koud water op fornuis en zet het vuur aan. Het water wordt langzaam aan en dat voelt behaaglijk. De kikker voelt niet de behoefte om te bewegen. Kleine veranderingen in de omgeving worden niet of nauwelijks waargenomen. Geleidelijk raakt het water aan de kook en de kikker overlijdt, want hij is te laat om eruit te springen. Zo zal het ook min of meer gegaan zijn bij Selexyz.

Oud-directeur van Selexyz, Matthijs van der Lely, vertelde onlangs nog in Elsevier daarover dat de beslissing om Bol.com niet te kopen de grootste fout van zijn leven is geweest. Dat vind ik eerlijk gezegd wel moedig om daarvoor uit te komen en er niet voor weg te lopen. Achteraf is het voor iedereen altijd erg makkelijk om te concluderen dat het een heel grote fout is geweest, maar op dat moment zag de wereld er waarschijnlijk nog heel anders uit.

Neemt niet weg dat het wel erg tekenend is voor de wijze waarop de context ondertussen veranderd is en dat vraagt een nieuwe mentaliteit binnen de organisatie. Zij zullen nadrukkelijker bestaande verdienmodellen ter discussie moeten stellen en tegelijkertijd vanuit hun merkidentiteit moeten gaan nadenken over nieuwe verdienmodellen. Dat is best lastig, want de (nabije) toekomst is steeds lastiger te voorspellen.

Een veelgehoorde strategie is tegenwoordig het idee van 'trial & error'; begin klein met een idee, werk het langzaam uit, leer continu en kijk of het lukt om het concept levensvatbaar te maken. Het lijkt een slimme zet, mits je wel gefocust blijft vanuit de merkidentiteit. Het is in ieder geval beter om 'iets' te proberen dan op de oude voet verder te gaan en vanuit de oude paradigma's door te blijven gaan. De handelingssnelheid zal duidelijk omhoog moeten.

Ik vermoed dat dit bij Selexyz vanuit de passie voor het boek en de boekwinkel te weinig aandacht heeft gekregen, want in mijn beleving is er bij Selexyz naast een grote visuele rebranding van het merk de afgelopen jaren weinig met het merk gebeurd. Darwin zei het al: “It's not the strongest who survive, nor the most intelligent, but the ones most adaptable to change."

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in