Selexyz vraagt surseance aan
Bekend is geworden dat Selexyz surseance van betaling heeft aangevraagd. Een trieste constatering dat dit mooie merk straks uit het straatbeeld zal verdwijnen. Tegelijkertijd bewijst het eens te meer dat bestaansrecht niet totstandkomt obv een mooie visuele uitstraling, maar meer dan ooit wordt gevormd door de werkelijke meerwaarde die een merk voor haar klanten biedt. En daarin is Selexyz duidelijk tekort geschoten.
De situatie van Selexyz heeft veel weg van de metafoor van de 'kokende kikker'. Zet een kikker op een steen in een pan met koud water op fornuis en zet het vuur aan. Het water wordt langzaam aan en dat voelt behaaglijk. De kikker voelt niet de behoefte om te bewegen. Kleine veranderingen in de omgeving worden niet of nauwelijks waargenomen. Geleidelijk raakt het water aan de kook en de kikker overlijdt, want hij is te laat om eruit te springen. Zo zal het ook min of meer gegaan zijn bij Selexyz.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuOud-directeur van Selexyz, Matthijs van der Lely, vertelde onlangs nog in Elsevier daarover dat de beslissing om Bol.com niet te kopen de grootste fout van zijn leven is geweest. Dat vind ik eerlijk gezegd wel moedig om daarvoor uit te komen en er niet voor weg te lopen. Achteraf is het voor iedereen altijd erg makkelijk om te concluderen dat het een heel grote fout is geweest, maar op dat moment zag de wereld er waarschijnlijk nog heel anders uit.
Neemt niet weg dat het wel erg tekenend is voor de wijze waarop de context ondertussen veranderd is en dat vraagt een nieuwe mentaliteit binnen de organisatie. Zij zullen nadrukkelijker bestaande verdienmodellen ter discussie moeten stellen en tegelijkertijd vanuit hun merkidentiteit moeten gaan nadenken over nieuwe verdienmodellen. Dat is best lastig, want de (nabije) toekomst is steeds lastiger te voorspellen.
Een veelgehoorde strategie is tegenwoordig het idee van 'trial & error'; begin klein met een idee, werk het langzaam uit, leer continu en kijk of het lukt om het concept levensvatbaar te maken. Het lijkt een slimme zet, mits je wel gefocust blijft vanuit de merkidentiteit. Het is in ieder geval beter om 'iets' te proberen dan op de oude voet verder te gaan en vanuit de oude paradigma's door te blijven gaan. De handelingssnelheid zal duidelijk omhoog moeten.
Ik vermoed dat dit bij Selexyz vanuit de passie voor het boek en de boekwinkel te weinig aandacht heeft gekregen, want in mijn beleving is er bij Selexyz naast een grote visuele rebranding van het merk de afgelopen jaren weinig met het merk gebeurd. Darwin zei het al: “It's not the strongest who survive, nor the most intelligent, but the ones most adaptable to change."
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid