Overslaan en naar de inhoud gaan

Online bestedingen door grens 1 miljard euro

Adverteerders hebben vorig jaar opnieuw meer besteed aan reclame op internetsites. De omzet van de Nederlandse online advertising markt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ondanks de economische stagnatie en het afnemende consumentenvertrouwen, vertoonde de markt daarmee een groei van 12%. Internetuitgevers verwachten echter wel dat de groei dit jaar zal afnemen tot 7,7%. Dit blijkt uit de Online Adspend Study die Deloitte uitvoerde in opdracht van brancheorganisatie IAB.

related partner content for mobile comes here

Search is nog steeds dominant binnen de online advertising markt. Deze vertegenwoordigt circa de helft van de totale omzet. Nederlandse uitgevers halen hun omzet echter vooral uit display advertising (336 miljoen
euro). Daarbij komt 61% van de omzet uit banners.

Joris van Heukelom van IAB noemt de stijging met dubbele cijfers van de display markt 'een prachtig resultaat'. 'Als we kijken naar de toekomst dan ligt deze met name in geautomatiseerde marktplaatsen voor generieke displayproducten,
tailor made campagnes binnen premium omgevingen gericht op merkeffect en de tablet die een ongelofelijke potentie toont als advertentiemedium."

De studie toont verder aan dat er bij een groot deel (36%) van de omzet uit display advertising geen sprake is van een vooraf vastgestelde prijs per vertoning. In plaats daarvan is de prijs het resultaat van vraag en aanbod via onder meer ad exchanges.

De markt voor adverteren op mobiele websites en binnen apps is nog steeds erg klein. Opvallend is dat, hoewel het aantal smartphone gebruikers vele malen groter is dan het aantal tablet bezitters, relatief veel omzet gedraaid wordt met advertenties binnen apps voor tablets. Voglens Roel van Rijsewijk, director Online Business Innovation van Deloitte, komt dit doordat de tablets beter geschikt zijn voor het vertonen van advertenties dan smartphones. 'De groeipotentie van mobiel adverteren zit dan ook met name in advertenties
voor tablets.'

Voor de Online Adspend Study 2011 zijn veertig grote Nederlandse internetuitgevers ondervraagd, die samen 80% van het gemeten bereik (van STIR) in Nederland vertegenwoordigen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in