Overslaan en naar de inhoud gaan

De mediawerkelijkheid van Job Cohen

Het is weer zover: de media ‘heeft’ het gedaan. Of beter gezegd, de mediawerkelijkheid. Met dat woord duidde Job Cohen namelijk in zijn…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat zei Job precies bij zijn afscheid? “Ik moet helaas vaststellen dat ik er onvoldoende in ben geslaagd om in de van 'Den Haag' de weg naar een fatsoenlijke samenleving geloofwaardig over het voetlicht te brengen.” Afgezien van dat vre-se-lij-ke woord ‘fatsoenlijk’ valt vooral op dat Job in feite zijn gehaaide politieke tegenstanders de schuld geeft, en daar bovenop de media. Natuurlijk, hij verwijt het in de eerste plaats zichzelf. Toch blijft dat woord ‘mediawerkelijkheid’ knagen.

related partner content for mobile comes here

Bestaat er eigenlijk wel een mediawerkelijkheid? In feite komt het er simpelweg op neer dat je altijd een oneliner paraat hebt en beducht bent op aanvallen van je tegenstanders. Job Cohen is een ervaren bestuurder. Niet alleen was hij jarenlang burgemeester van de grootste en lastigste stad van het land, maar bovendien was hij tot tweemaal toe staatssecretaris, oftewel: hoofdrolspeler in de Haagse kaasstolp. Zo iemand weet toch hoe politiek en media werken, zou je denken.

Natuurlijk, de ‘mediawerkelijkheid’ is veranderd. Als politicus staan er veel meer camera’s voor je neus dan vroeger, inclusief pretjournalisten als Rutger Castricum en Jakhals Erik. Op Twitter heet je ‘de hakkelaar’ en De Telegraaf schrijft alleen maar onaardig over je, aangevuld door honderden boze Henken en Ingrids in de reactiepanelen. Sorry Cohen, it comes with the job.

Mediawerkelijkheid, eigenlijk is het onzin. PR is een kunstje dat een invloedrijk politicus gewoon moet beheersen. De PvdA had zelf alle troeven in handen. “Job Cohen is een sterk merk”, betoogde ex-spindoctor Jack de Vries (van het CDA, dat wel) afgelopen week in Adformatie. “Hij is degelijk en integer. Alleen wordt hij, door de opkomst van de SP in de peilingen, in een rol gedwongen die niet de zijne is. Hij moet tegen alles van het kabinet ‘nee’ gaan zeggen.” Waar het volgens De Vries wringt: “Gezicht én verhaal én beeld moeten kloppen.”

Aan het beeld van ‘hakkelaar Job’ kun je best schaven. De kurk waar alles op drijft is echter het verhaal dat je te vertellen hebt. Bij zijn afscheid zei Cohen ook dat hij ‘onvoldoende effectief’ kon bijdragen aan het ‘mensen perspectief bieden’. Abstract gelul, totaal onbegrijpelijk. Of zoals een sociaal-democraat ooit zei: in gelul kun je niet wonen.

Datzelfde gelul hoor je nu bij de eerste kandidaat om Cohen op te volgen, : “Ik wil graag een debat over het verhaal dat de PvdA te vertellen heeft en een verhaal dat aansluit bij de veranderingen die de afgelopen decennia in de samenleving hebben plaatsgevonden.” Een debat over het verhaal, oftewel: er ís geen verhaal. Daar schort het aan bij de PvdA, niet aan de mediawerkelijkheid.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in