Ramadan belangrijke impuls voor supermarkt
Er wordt tijdens Ramadan gemiddeld 30 procent meer besteed aan boodschappen dan in een gewone maand. Het is dus interessant voor de grote supermarktketens om de aandacht van deze doelgroep, die ook vaker bij kleine lokale winkels koopt, te trekken. De Franse halal markt was 5 miljard euro waard in 2010. Dat is meer dan de markt voor biologisch of Kosjer voedsel.
Extra aandacht voor eten
Tijdens de Ramadan, die dit jaar tussen ongeveer 20 juli en 19 augustus valt (de precieze periode kan verschillen per Moslimgemeenschap) wordt er overdag gevast en na zonsondergang uitgebreid gegeten en gedronken met familie en vrienden. Er wordt dan extra aandacht besteed aan eten en luxere ingrediënten gebruikt. Volgens bevolkingsonderzoek van IFOP doen steeds meer Franse Moslims mee aan de Ramadan: 71 procent in 2012 tegen 60 procent in 1989.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta
Halal merk
Frankrijk kent een grote Moslimgemeenschap en de supermarktketens bieden al langere tijd speciale producten aan voor deze doelgroep. Groupe Casino kwam als eerste met het Halal merk Wassila, maar ook Auchan en Carrefour hebben in deze periode themaschappen ingericht. Aan het begin van de Ramadan maand adverteerde Isla Délice, een halal merk, met een Ramadan spotje op de Franse nationale tv.
Carrefour komt dit jaar voor het eerst met een huis aan huis folder die zich expliciet richt op de Moslim consumenten en de Ramadan noemt. Vorig jaar droeg de thema folder nog de verhullende titel 'Smaken uit de Orient'.
bron: Strategies
Ramadan campagne van Halal merk Isla Délice uit 2010. De geafficheerde voedingswaren waren pas na zonsondergang (wanneer er gegeten mag worden) te zien. Bureau: HEREZIE (ism JCDecaux).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid