Overslaan en naar de inhoud gaan

I'm a Slasher

Waar de in de roemloze jaren 70 geboren lezer misschien de associatie heeft met botte bijlen, afgehakte ledematen, schandalig slechte…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een stukje achtergrond informatie: de slash-culture. Ontstaan uit een redelijk onbeschreven fenomeen waarbij de mens zichzelf profileert als een alleskunner, netjes gescheiden door de ‘/’. Deze slasher’s hebben vaak kennis van meerdere vakgebieden, zoals: ‘schrijver’, ‘filantropist’, ‘art director’, ‘traveller’, ‘verzamelaar inheemse fecaliën‘, ‘koekenbakker’, enzovoorts.
Het is een logisch gevolg van een tijdperk waarin mensen binnen 5 seconden bepalen of ze een filmpje willen kijken, je wordt geacht jezelf te kunnen presenteren in ‘30 second pitches’ en hele levenservaringen worden gedeeld in 140 tekens. De westerse mens is een totaalbeleving, een imago, een merk. En de ene USP versterkt mogelijk de ander. Het lijkt dan ook op het eerste gezicht een logisch verschijnsel, maar je kan niet geloofwaardig overal goed in zijn.

related partner content for mobile comes here

Daarentegen is het, zoals vele social media strategieën voorschrijven, zeker zakelijk van belang jezelf in de markt te zetten als een specialist in je vakgebied en als een expert gezien te worden. Liever één duidelijke expertise, dan een grote verscheidenheid aan vage halfkunde. Zo zou je bij potentiële klanten ‘top of mind’ zijn als ze ooit iemand nodig hebben met juist die ene expertise, maar daar staat dan wel weer lijnrecht tegenover dat je ook ‘menselijk’ dient te blijven. Dus ook af en toe een tweet over mijn kat, die over m’n toetsenbord lopend, m'n halve opinie schrijft.

Zo sprak ik niet lang geleden een voedselfotograaf. De hele gang rook naar licht gewokte knoflook garnaaltjes en ik besloot gewoon eens aan te kloppen. Een goed gesprek over rauwe groente met de mooiste kleuren en verdikte witte verf als melk tot gevolg. Hij was de beste in zijn vakgebied en fotografeerde genoeg voedsel voor een weeshuis. Maar er klopte iets niet. Hij was niet gelukkig. ‘Ik fotografeerde vroeger ook auto’s’, zei hij met een scheef lachje. ‘Modellenwerk vond ik ook altijd leuk om te doen. Maar sinds mensen mij kennen als voedselfotograaf is dat alleen nog maar hetgeen waar ik voor gevraagd word’. Er hing een spinnenweb aan zijn meters hoge massief stalen statief.

Maar wat is dan de te volgen weg om je persoon als merk te laden?
Ik denk niet dat daar een eenduidig antwoord op te geven is. Maar mijn ongezouten mening geven kan ik wel: een slasher zou een doel voor ogen moeten hebben. Wil je je als filmmaker profileren, slash je dan die kant op. Neem dus filmmaker als primaire slash en verbreed deze met secundaire slashes. Dus wel filmmaker/mensen/autonoom/criticaster (meteen een duidelijker beeld van de persoon) en niet: filmmaker/muzikant/marketingadviseur. Deze slashes versterken elkaar duidelijk niet en maken je moeilijk te ‘bestempelen’. Want hoe out of the box je ook bent, mensen willen je graag in een hokje kunnen proppen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in