Kan Social Media de gezondheidszorg nog genezen?


Hierbij ligt de nadruk niet op het gebruik van Social Media als een middel om een bericht te verzenden (adverteren/promotie), maar juist op het gebruik van Social Media als een instrument om kwantitatieve en kwalitatieve ‘inzichten’ te verkrijgen. Deze inzichten zijn niet alleen bevorderlijk voor de patiënten, maar ook voor doktoren, farmaceutische bedrijven en zorgverzekeraars. Hieronder noemen we twee belangrijke problemen die momenteel spelen in de zorg en die verholpen kunnen worden met Social Media:
1 Misleidende informatie
Artsen worden getraind om informatie te verzamelen en deze vervolgens te vertalen naar een behandeling voor de patiënt. Recente internet ontwikkelingen hebben het echter mogelijk gemaakt dat de ‘patiënt’ tegenwoordig ‘dokter’ is geworden. Voordat een patiënt een dokter bezoekt heeft hij al onderzoek gedaan op het internet naar mogelijke symptomen, behandelingen en medicijnen. De patiënt heeft zelf al een diagnose gesteld.
Problematisch voor de gezondheidszorg is de grote hoeveelheid informatie die beschikbaar is over ziektes, medicijnen en behandelingen waartoe patiënten makkelijk toegang hebben dankzij internet. Het wordt nog moeilijker, aangezien de informatie vaak niet correct, niet compleet en niet consistent is. Neem bijvoorbeeld de volgende voorbeelden die zijn overgenomen van Mijn Medicijn, een forum waar patiënten hun ervaringen kunnen delen:
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS(In het voorbeeld zegt de patiënt dat hij het medicijn inneemt met bier. In de bijsluiter staat dat het niet goed is om het medicijn tegelijk met alcohol te gebruiken. Natuurlijk is het een grap, maar er bestaat nog steeds risico op misinterpretatie)
(Deze tekst bevat incomplete informatie over het cholesterol medicijn Simvastatine)
(Patiënt is verward over inconsistente informatie over het medicijn Paroxetine)
De uitdagende opgave is aan gezondheidszorg en farmaceutische bedrijven om de hoeveelheid en het effect van de misleidende informatie die patiënten met elkaar delen te monitoren. Met deze informatie kunnen zij patiënten voorzien van echte feiten en juistheden en worden misverstanden de wereld uit geholpen!
2. Crisis Management
Tijdens een crisissituatie bijvoorbeeld het uitbreken van een epidemie, hebben consumenten een dringende behoefte aan transparantheid en adequate informatie.
Gedurende een gezondheidscrisis kan verkeerde informatie leiden tot chaos. Denk bijvoorbeeld aan hoeveel media chaos de EHEC- bacterie creëerde:
Duitsers wezen de Spanjaarden aan als de bron van de bacterie, toen waren het de Nederlanders en vervolgens de Egyptenaren. Eerst waren de komkommers verantwoordelijk en vervolgens kregen de tomaten de volle laag. Dierenliefhebbers zagen ook de kans om de slechte leefomgeving van dieren de schuld te geven. Uiteindelijk was het de taugé die officieel als bron van de EHEC werd genoemd.
Deze misverstanden hebben veel schade aangericht voor boeren, en consumenten wisten niet meer waar ze het moesten zoeken. Het punt is dat de misleidende informatie over de EHEC bacterie zich viraal heeft verspreid via Social Media netwerken en forums. Welzijnsinstanties en gezondheidsprofessionals waren niet in staat om een uniform bericht te versturen naar de consumenten. Door Social Media te gebruiken als een instrument om te luisteren naar online conversaties kunnen organisaties en professionals in een vroeg stadium een potentiële crisis situatie identificeren. Vervolgens kunnen professionals de juiste communicatie maatregelen nemen om zo de angst en paniek bij consumenten weg te nemen.
Conclusie
De acceptatie van Social Media presenteert nieuwe mogelijkheden om een aantal essentiële gezondheidszorg vraagstukken efficiënt en effectief op te lossen. Door simpel te luisteren naar de online conversaties van patiënten, doktoren en andere stakeholders, kunnen belangrijke inzichten worden gecreëerd. Deze inzichten kunnen vervolgens weer bijdragen aan betere marketing- en merkstrategieën die feilloos aansluiten op de behoefte van de moderne patiënt.
Thank you Rositsa Vasileva (Consultant at Oxyme, Social Media Consultancy) for co-writing this blog!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid