‘Strenge regels Brits Olympisch Comité zorgen voor zwakke pr-campagnes’


De ODA (Olympic Delivery Autority) stuurt vanaf 23 juli maar liefst 300 toezichthouders erop uit om te checken of bedrijven rondom de Olympische Spelen geen ambush marketing plegen of zich anderszins met de Spelen associëren, terwijl ze daar geen officiële afspraken over hebben met het de LOCOG ( London Organising Committee of the Olympic and Paralympic Games). De strenge regels van dit Britse Olympisch Comité bevatten ook een lijst verboden woorden, zoals ‘ London’, ‘gold’, ‘silver’ en ‘bronze’.
De handhavers van de ODA kunnen bedrijven zijn gerechtigd om wettelijke stappen te ondernemen tegen bedrijven die de regels overtreden, met boetes die kunnen oplopen tot 20.000 pond.
Warren Johnson van het Britse W Communications vertelt aan PR Week dat bedrijven die geen officiële sponsordeals hebben afgesloten door de strenge regels heel terughoudend zijn met hun pr-activiteiten en bij voorkeur wachten tot na de afsluitingsceremonie. Volgens Johnson leiden de striktheid ertoe dat het merendeel van creatieve inhakers uiteindelijk toch zal komen via niet officiële
stunts. Social media zijn daarbij het platform bij uitstek om bedrijven zonder officiële deals toch hun paar minuten Olympische roem te geven.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSJohnson: “Wij vernamen van bronnen uit de communicatiebranche, dat bureaus die met LOCOG en ODA te maken hebben gehad, grote moeite hebben om toch kwalitatief sterke creatieve campagnes te ontwikkelen. Dit omdat het merendeel van de ideeën door al de restricties verwatert tot een niveau waarvan je amper impact kunt verwachten.”
Steve Earl van Speed beaamt dit tegenover PR Week: “Velen hebben ervoor gekozen om het niet te riskeren de regels te overtreden en lassen een periode van mediastilte in.” Hij noemt de regels ‘de meest draconische regels ooit’. Earl: “Deze regels hebben de online conversatie in aanloop naar de spelen overheerst en hebben ook ergernis gewekt bij veel mensen, die normaliter dergelijke regels ondersteunen’. Volgens Earl bestaat het gevaar dat de organisatie van de Olympische spelen een deel van zijn publiek van zich vervreemd. (PR Week)
Zie ook het artikel 'Ieder zijn eigen Bavaria Babes' uit Communicatie
En zie ook dit item op 1vandaag van 15 juni. Een interessante confrontatie tussen Communicatiecolumnist Jan Driessen en redacteur/auteur van bovenvermeld artikel Cor Hospes
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid